Nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV heeft een vanafprijs
Complete plug-in hybride SUV
Mitsubishi Motors presenteert de nieuwe Outlander PHEV. Deze plug-in hybride SUV is leverbaar vanaf 51.990 euro en biedt een volledig vernieuwde plug-in hybride aandrijflijn met een grotere elektrische actieradius. De productie van de Mitsubishi Outlander PHEV start eind 2024 in Mitsubishi’s fabriek in het Japanse Okazaki.
Mitsubishi Outlander PHEV design
De nieuwe Outlander PHEV is 4.719 mm lang, 1.862 mm breed en 1.750 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.704 mm. Het design van de Mitsubishi Outlander PHEV behoeft weinig uitleg. De auto oogt stoer en als een typische Mitsubishi, waarbij vooral het Dynamic Shield frontdesign in het oog springt. Er is keuze uit 18- of 20-inch lichtmetalen wielen. Er is keuze uit zeven carrosseriekleuren, waarvan vier bij de hogere uitvoeringen in combinatie met een zwart dak. De nieuwe metallic kleur Moonstone Grey heeft een opvallende blauwe gloed. Deze kleur bestaat uit liefst vier lagen.
Interieur
Het interieur oogt strak en modern. Door slimmer design is er meer interieurruimte gecreëerd. Uiteraard zijn er verschillende digitale displays. Een head-up display is optioneel verkrijgbaar. Je telefoon draadloos opladen kan natuurlijk ook, net als het gebruik maken van Apple CarPlay of Android auto. De binnenspiegel is frameloos en heeft ook een digitale functie. Wanneer het zicht vanwege achterpassagiers, bagage of omstandigheden moeilijk is, kan de bestuurder het beeld van de achteruitrijcamera in de binnenspiegel bekijken, zodat hij gewoon naar achteren kan kijken. De stoelen hebben verwarming en ventilatie en zelfs massagefuncties. De boodschap is duidelijk dat de nieuwe Outlander PHEV je op verschillende manieren in de watten legt.
Bagageruimte
Het interieur van de Outlander PHEV baadt in natuurlijk licht door het grote panoramische zonnedak van maar liefst 93 centimeter lang en 70 centimeter breed. Dit dak kan ook open. De achterbank is neerklapbaar in een verhouding van 40:20:40. Wie extra bagageruimte nodig heeft, kan eenvoudig met een hendel de leuning in delen platleggen. Met de rugleuning omhoog biedt de nieuwe Outlander PHEV met 495 liter méér bagageruimte dan voorheen, met de gehele rugleuning plat groeit de ruimte tot 1.422 liter. Ook de grotere opening van de achterklep maakt het gemakkelijk om (veel) bagage in en uit te laden. De kofferklep is vollledig op afstand te bedienen, met zowel je voet als handzender.
Aandrijflijn Mitsubishi Outlander PHEV
De Outlander PHEV is verder doorontwikkeld en de plug-in hybride aandrijflijn is volledig vernieuwd. De aandrijflijn bestaat uit een viercilinder benzinemotor, twee elektromotoren, een grotere lithium-ionbatterij en een shift-by-wire transmissie. Het vermogen is ten opzichte van de Outlander PHEV van de vorige generatie ongeveer 36 procent hoger.
De voorste elektromotor levert 85 kW (116 pk) vermogen en 255 Nm koppel; de achterste levert 100 kW (136 pk) en 195 Nm. Die laatste is voorzien van een geïntegreerde motorregeleenheid en neemt daardoor minder ruimte in. De batterij heeft een capaciteit van 22,7 kWh, zodat de nieuwe Outlander PHEV nog langer in EV-modus kan rijden zonder hulp van de benzinemotor. Volgens de officiële WLTP-test is de actieradius in de elektrische modus van 86 kilometer.
De brandstofmotor is een doorontwikkelde motor op basis van de vorige generatie Outlander: 2.360 cm3, zestien kleppen en DOHC. Uitlaatgasrecirculatie, uitgebreide koelkanalen en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk zijn nieuw om het brandstofverbruik te verlagen en de prestaties te verbeteren. De 100 kW (136 pk) en 203 Nm sterke benzinemotor werkt soepel samen met de elektromotoren in de aandrijflijn voor een schokvrije, dynamische rijervaring. Het systeemvermogen bedraagt 225 kW (302 pk). Het grotere vermogen maakt een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 7,9 seconden mogelijk. De benzinetank is vergroot tot 53 liter, zodat de totale actieradius nóg groter is als elektrisch en hybride rijden wordt gecombineerd.
Warmtepomp en V2H
De Outlander PHEV is ook uitgerust met een warmtepomp, waardoor het stroomverbruik vermindert, ook als de klimaatregeling actief is. De warmtepomp draagt ook bij aan de grotere elektrische actieradius, zelfs bij koud weer. De Outlander PHEV is ook voorzien van een snellaadfunctie. Dit is Type 2- als CHAdeMO-aansluiting. Om de Outlander PHEV volledig te integreren in het leven van de gebruiker is hij geschikt om indien nodig stroom te leveren aan het huis (vehicle-to-home).
Heel veel keuze
De Outlander PHEV heeft verschillende aandrijfmodi. Denk aan een EV-modus, Series Hybrid-modus en Parallel Hybrid-modus. De verschillen:
- EV-modus: puur elektrisch rijden bij lage en middelhoge snelheden
- Series Hybrid-modus: benzinemotor genereert elektriciteit wanneer nodig, bijvoorbeeld tijdens accelereren tegen een helling op
- Parallel Hybrid-modus: de elektromotor en de verbrandingsmotor werken samen bij constante hoge snelheid
De bestuurder kan verder via vier eenvoudig te selecteren opties ook handmatig bepalen hoe de Outlander PHEV de energie gebruikt:
- Normal: optimaliseert automatisch EV/Hybride-aandrijving
- EV: volledig elektrische aandrijving, wanneer het laadniveau van de batterij voldoende is
- Save: geeft prioriteit aan het behouden van het laadniveau van de batterij
- Charge: laadt de batterij op
Tot slot biedt de Outlander PHEV nog keuze uit zeven rijmodi: Normaal, Eco, Power, Tarmac, Gravel, Snow en Mud. Elke modus is eenvoudig te selecteren via de centrale draaiknop in het interieur.
Acht jaar garantie
Zoals alle auto’s van Mitsubishi wordt ook de nieuwe Outlander PHEV in Nederland geleverd met de Mitsubishi Service Commitment. Je krijgt dus acht jaar tot 160.000 km garantie en acht jaar pechhulp (Mitsubishi Assistance Package). Ook twaalf jaar anti-corrosiegarantie en acht jaar/160.000 km batterijgarantie is inbegrepen.