Nieuwe MINI John Cooper Works GP (2020) maakt hebberig!
Tweezitter met agressieve looks en véél power.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
3.000 exemplaren, géén achterbank, dik 300 pk, een gigantische achterspoiler, lichtgewicht 18-inch wielen, uitgeklopte wielkasten… De nieuwe MINI John Cooper Works GP is wat je noemt een heerlijk scheurijzer.
Geen achterbank
De snelste MINI ooit voor straatgebruik, dat is de nieuwe MINI John Cooper Works GP. Een achterbank heeft deze meest sportieve variant van de driedeurs hatchback niet. Wel een torsiebalk ter verhoging van de carrosseriestijfheid.
Geen snelheidsbegrenzer
Voorin lepelt MINI een 2,0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 306 pk (225 kW) met maximaal 450 Nm aan koppel. Schakelen gebeurt met een achttraps Steptronic-automaat. Een mechanisch sperdifferentieel zorgt voor een efficiënte vermogensverdeling over de twee voorwielen.
Vanuit stilstand vol wegsprinten naar 100 km/u duurt slechts 5,2 seconden. Een snelheidsbegrenzer heeft de JCW GP niet. De pret houdt om die reden pas op bij 265 km/u. De viercilinder ademt overigens uit via een sportuitlaatsysteem.
LEES OOK: Fabriek in Exford bouwt 10.000.000ste MINI!
Allesbehalve ingetogen
Ten opzichte van de MINI John Cooper Works is de wielophanging met 10 millimeter verlaagd voor een beter weggedrag. Achter de lichtgewicht 18-inch wielen schuilen forse remschrijven met felrode remklauwen.
Ingetogen is de MINI John Cooper Works GP niet. De achterspoiler met twee ‘verdiepingen’, de uitgeklopte koolstofvezel wielkasten, de 12-uursmarkering op het stuurwiel, schakelflippers met GP-opdruk, kuipstoelen met dikke wangen, een GP-logo in de grille, digitaal instrumentarium, GP-logo’s op de instaplijsten, het zijn stuk voor stuk opvallende details.
3.000 exemplaren
Van de eerste twee generaties GP produceerde MINI niet meer dan 2.000 exemplaren per model. Voor deze derde GP-uitmonstering legt MINI de lat hoger. In totaal verlaten 3.000 exemplaren de fabriek in het Britse Oxford.
Die auto’s worden allemaal individueel genummerd van ‘0001’ tot ‘3000’ op de voorste wielkastpanelen en op het dashboardpaneel. De marktintroductie vindt plaats in maart 2020. De exacte verdeling per markt maakt MINI nog bekend.
LEES OOK: Autotest – MINI Clubman John Cooper Works (2019)