Grote praktijktest met zelfrijdende auto’s op snelweg A2
In ‘treintjes van zes’ van Amsterdam naar Beesd
De snelweg A2 is vandaag het decor van de eerste grote praktijktest met semi-autonome voertuigen in Europa. Ruim vijftig intelligente auto’s rijden tussen het reguliere verkeer in treintjes achter elkaar aan. Met behulp van onder meer adaptieve cruise control volgen de auto’s automatisch hun voorligger.
[gallerij-1]
De zogeheten Nationale Platooning-test is een initiatief van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon. Audi, BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Tesla, Toyota en Volvo hebben auto’s ter beschikking gesteld.
De deelnemende auto’s rijden van Amsterdam naar Beesd. De auto’s zijn elektronisch aan elkaar gekoppeld en rijden in ‘treintjes van zes’ achter elkaar (platooning). De chauffeur bestuurt de auto totdat hij aansluit bij de platoon en de Adaptive cruisecontrol en Lane Keeping Assist activeert. De auto volgt dan automatisch zijn voorligger door de tussenliggende afstand gelijk te houden en de wegmarkeringen te volgen. De voorste auto fungeert als leider. Als die remt of accelereert, doet het konvooi precies hetzelfde.
[parallex-1]
Wie is aansprakelijk?
Voor de deelnemende merken is deze test natuurlijk de ideale gelegenheid om hun geavanceerde techniek te demonstreren. Maar daar gaat het in eerste instantie niet om. De techniek is er, dat weten we. Veel nieuwe modellen zijn al uitgerust met semi-autonome rijsystemen en de introductie van de eerste volledig zelfrijdende auto is een kwestie van tijd.
Maar wie is aansprakelijk bij een ongeluk met een zelfrijdende auto? Hoe zit dat met de verzekering? Wat zijn de consequenties als het aantal ongelukken drastisch daalt? Op dit gebied zijn nog veel onduidelijkheden.
De Nationale Platooning-test is vooral bedoeld om de voordelen en risico’s van zelfrijdende auto’s in kaart te brengen. “Technisch gezien hadden zelfrijdende auto’s het straatbeeld al kunnen bepalen. De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en regelgeving. Het is cruciaal om dat resterende vraagstuk eerst op te lossen”, aldus Evert-Jeen van der Meer van Aon.
Lees ook: Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse wisselt zelf van rijbaan
[gallerij-2]