Autotest – Mini John Cooper Works Countryman (2017)
Entertainer voor het hele gezin
Het absolute summum van de Mini Countryman-familie: dat is de John Cooper Works Countryman. In het Limburgse Born, waar de auto ook van de band rolt bij VDL Nedcar, maken we kennis met deze dikke Countryman.
Fotografie: Luuk van Kaathoven
Duur rijtje
De sleutels van een plug-in hybride Mini Countryman inleveren en er de sleutels van een Mini John Cooper Works Countryman voor terugkrijgen klinkt niet als een slechte deal toch? Toch vindt dat plaats. In Born staan ongeveer twaalf JCW’s achter elkaar. We hebben zojuist in de prijslijst gezien dat Mini voor de John Cooper Works Countryman All4 51.500 euro vraagt. De transmissiekeuze maakt niet uit. De achttraps Steptronic-automaat en handgeschakelde zesbak hebben dezelfde vanafprijs. Een snelle rekensom wijst dus uit dat er een rijtje Countryman JCW’s staat ter waarde van dik 550.000 euro, exclusief de opties.
Boodschap is duidelijk
Dat zijn aardig wat centen, maar mensen betalen kennelijk graag voor Mini. Onlangs is er zelfs een Mini John Cooper Works Countryman verkocht voor dik 73.000 euro. Een van de duurste Mini’s ooit in Nederland. De boodschap is dus duidelijk: een Mini mag wat kosten.
Mini John Cooper Works Countryman – AutoRAI TV
De investering waard
Zowel bij vrouwen als mannen valt het merk in de smaak. Weet overigens dat ongeveer 40 procent van de Mini-rijders een man is en de rest een vrouw. Mini’s zijn wat duurder dan concurrenten, maar zijn de investering ook meer dan waard door kartachtige rijeigenschappen, hip design en premium bouwkwaliteit.
“De boodschap is dus duidelijk: een Mini mag wat kosten.”
Fijnproevers
Dat geldt ook voor de Mini Countryman: een Nederlands product. Daar mogen we best trots op zijn. De Mini John Cooper Works Countryman is een product voor de fijnproevers. Deze top-of-the-range Countryman biedt namelijk het beste wat de Countryman in huis heeft.
Anabolen
Uiteraard zijn hier de hoge instap en het ruimte interieur aanwezig net als een uitstekend functionerend infotainmentsysteem, maar als extra spuit Mini de nodige anabolen in het plaatwerk, waardoor een extra gespierde Countryman ontstaat. Verder installeert Mini een sportonderstel, zwarte 18-inch lichtmetalen John Cooper Works Thrill Spoke-wielen, krachtigere remmerij met rode remklauwen én vierwielaandrijving standaard.
“Hij is niet te hard, niet te zacht. Een mooie mix van comfort en sportiviteit, met een stout randje.”
Stout randje
Door het sportonderstel stuurt de JCW Countryman nog strakker dan de standaard Countryman. Hij is niet te hard, niet te zacht. Een mooie mix van comfort en sportiviteit, met een stout randje. Want je kan onbeschoft hoge bochtsnelheden met deze Mini halen. Dankzij vierwielaandrijving ligt deze Mini namelijk als een blok jong belegen Maaslander op de weg, om er maar even een ander op-en-top Nederlands product bij te halen.
Big Mini
De sportieve uitstraling van de JCW is een van de hoofdattracties van deze big Mini, maar de 2,0-liter viercilinder turbomotor heeft misschien nog wel een grotere invloed op die glimlach op je gezicht. Althans, bij ons wel.
“Deze top-of-the-range Countryman biedt namelijk het beste wat de Countryman in huis heeft.”
Absoluut vlot
De krachtbron produceert 170 kW (231 pk) tussen 5.000 en 6.000 tpm en levert 350 Nm trekkracht tussen 1.450 en 4.500 tpm. Ongeacht de transmissie, sprint de Mini John Cooper Works Countryman in 6,5 seconden naar 100 km/u en bedraagt de topsnelheid 234 km/u. Uitstekende cijfers. De Mini voelt niet overdreven snel, maar absoluut vlot aan.
Perfecte metgezel
Wij rijden met de achttraps Steptronic-automaat: de perfecte metgezel voor de geblazen vierpitter. De automaat biedt ongekend veel comfort en ratelt probleemloos en supersnel door alle versnellingen heen. Zelf schakelen kan ook met flippers of met ‘tikken’ tegen de pook. Onze keuze is duidelijk: de automaat.
Verslavende uitlaatploffen
Na het inschakelen van de Sport-modus – de schakelaar zit achter de pook – valt ons iets op: het motorgeluid. Via de geluidsboxen wordt het motorgeluid benadrukt. Helaas klinkt dit wat fake. Gelukkig maken de verslavende uitlaatploffen dat voor een groot deel goed. Vooral als de motor goed warm is, blaft de uitlaat als een rallyauto lekker na. Probeer die lach maar eens in te houden. En ben je ze beu? Dan schakel je gewoon terug naar de rijmodus ‘Normal’ of ‘Green’. Opgelost.
“Via de geluidsboxen wordt het motorgeluid benadrukt. Helaas klinkt dit wat fake.”
Zin hebben om te sturen
Juist die eigenschap maakt de Mini John Cooper Works Countryman zo aangenaam om in te rijden. Je brengt er in alle comfort je kinderen mee naar school of doet er de boodschappen mee. En als je dan een keer zin hebt om te sturen, dan stelt de JCW je nooit teleur, maar je moet wel flink de portemonnee trekken. De Mini John Cooper Works Countryman is daarom vooral een heerlijke, sportieve SUV voor gezinnen die wat te besteden hebben.