Mercedes-Benz GLC Coupé of toch de BMW X4?
Eindelijk een échte tegenhanger voor BMW X4
Mercedes-Benz breidt het aanbod nichemodellen uit met de GLC Coupé. Met het model opent de Duitse autobouwer direct het vuur op de BMW X4, eveneens een Sports Activity Coupé. Welke zou jij kiezen?
Een échte X4-tegenhanger
In maart 2014 mocht de wereld kennismaken met de BMW X4. Sindsdien had het BMW-model qua vormgeving eigenlijk geen directe concurrenten. De Land Rover Range Rover Evoque en Porsche Macan kwamen wat betreft rijdynamiek nog het dichtst in de buurt. Nu heeft de X4 wél een directe tegenhanger: de Mercedes-Benz GLC Coupé.
[gallerij-1]
Gebaseerd op normale modellen
De nadruk van beide modellen ligt natuurlijk op het coupédak en de sportievere onderstelset-up, maar in de basis zijn beide modellen identiek aan de normale types. Bij de BMW X4 is dat de X3 en bij de GLC Coupé is dat de nieuwe GLC.
[gallerij-2]
GLC Coupé groter dan X4
De GLC Coupé is 4,73 meter lang, 1,60 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,87 meter. De BMW X4 is met een lengte van 4,67 meter iets compacter. Ook de wielbasis is korter dan de GLC Coupé: 2,81 meter. De hoogte van de X4 komt uit op ruim 1,62 meter. Beide modellen hebben de wielen zover mogelijk op de hoeken staan, zodat er meer interieurruimte ontstaat en een sportiever ogende auto ontstaat. Aan bagageruimte is in de GLC Coupé en X4 geen gebrek. De inhoud van de bagageruimte van de X4 kan worden vergroot van 500 tot maximaal 1.400 liter. Bij de GLC Coupé is 491 tot 1.205 liter voorhanden.
[gallerij-3]
Onderstel
Zowel BMW als Mercedes-Benz installeert een sportievere onderstelset-up. In het geval van de X4 gaat het om BMW xDrive-vierwielaandrijving, Dynamic Traction Control (DTC) en Performance Control dat in combinatie met het M Sportpakket sportiviteit en een hoge mate van stabiliteit biedt. Mercedes-Benz kiest voor 4Matic-vierwielaandrijving en Dynamic Body Control of Air Body Control. Iedere GLC Coupé heeft standaard Dynamic Select met de standen Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. Iedere stand heeft invloed op de hardheid van het onderstel en het stuurgedrag.
[gallerij-4]
Motoren GLC Coupé
De GLC Coupé verschijnt onder meer als GLC 250 4Matic Coupé met een gewicht van 1.710 kilogram. Deze voorlopig enige benzineversie levert 155 kW (211 pk) en 350 Nm trekkracht. Dieselen kan met een GLC 220 d 4Matic Coupé of GLC 250 d 4Matic Coupé. De eerste heeft 125 kW (170 pk) en 400 Nm trekkracht, terwijl de tweede diesel 150 kW (204 pk) en 500 Nm koppel produceert. De drie types komen allemaal in de herfst op de markt.
[gallerij-5]
AMG GLC 43 en GLC 350 e 4Matic Coupé
Aangezien de BMW X4 al langer op de markt is, is het motorenaanbod groter. BMW heeft vier benzinemotoren in de aanbieding: xDrive20i (135 kW, 184 pk, 270 Nm), xDrive28i (180 kW, 245 pk, 350 Nm), xDrive35i (225 kW, 306 pk, 400 Nm) en de X4 M40i (265 kW, 360 pk, 465 Nm). Dieselen kan met een xDrive20d, xDrive30d of met een xDrive35d. Deze versies hebben een vermogen van respectievelijk 140 kW (190 pk), 190 kW (258 pk) en 230 kW (313 pk).
[gallerij-6]
Mercedes-Benz heeft natuurlijk meerdere motoren in petto, waaronder een Mercedes-AMG GLC 43 Coupé met een krachtige 3,0-liter V6 biturbomotor met 270 kW (367 pk) en 520 Nm als directe tegenhanger van de X4 M40i. Er volgt eveneens een GLC 350 e 4Matic Coupé plug-in hybride met 235 kW (320 pk) en een CO2-emissie van 59 tot 64 g/km.
De BMW X4 is leverbaar vanaf 60.300 euro. Prijzen van de Mercedes-Benz GLC Coupé volgen in een later stadium. De normale GLC is verkrijgbaar voor 55.995 euro.
[gallerij-7]