McLaren W1 levert McLaren bijna 1 miljard euro op
Opvolger van McLaren F1 en McLaren P1
De nieuwe McLaren W1 mag je zien als de opvolger van twee van de grootste supercars ooit in de geschiedenis van McLaren. Dan hebben we het natuurlijk over de McLaren F1 en McLaren P1. De McLaren W1 is op alle fronten nog meer next level.
McLaren W1
Het hart van de McLaren W1 bestaat uit een volledig nieuw High-Performance Hybrid-aandrijfsysteem, bestaande uit McLaren’s geheel nieuwe MHP-8 V8-benzinemotor, een nieuwe E-module (met een radiale flux elektromotor en motorbesturingseenheid) en een achttraps transmissie met E-reverse. Het vermogen en het koppel worden uitsluitend naar de achterwielen geleid via een E-differentieel.
Systeemvermogen
De 682 kW (928 pk) sterke V8 en 255 kW (347 pk) sterke E-module leveren samen 937 kW (1.275 pk), waarmee de W1 de hoogste vermogensoutput van alle McLaren-modellen ooit heeft. Als je kijkt naar een voertuiggewicht van 1.399 kilogram, dan ontstaat er een verbazingwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 911 pk/ton voor de W1.
Prestaties
Deze enorme hoeveelheid vermogen, gecombineerd met een totaal koppel van 1.340 Nm en directe gasrespons van de E-module, zorgt voor verbluffende acceleratiecijfers voor de W1: 0-100 km/u duurt 2,7 seconden, 0-200 km/u (124 mph) kan in slechts 5,8 seconden en 0-300 km/u (186 mph) is haalbaar in minder dan 12,7 seconden.
Unieke V8
McLaren’s geheel nieuwe MHP-8 flat plane crank 90-graden V8-motor betreft een twin-turbo 3.988 cc unit met lichtgewicht constructie. De cilinderkoppen en zuigers zijn van aluminium. Dankzij cilinderwanden met een plasmaspray-coating kan het blok motorsnelheden tot 9.200 tpm halen. De specifieke output van de motor komt uit op 171 kW (233 pk) per liter.
De elektromotor kan draaien tot 24.000 tpm en heeft een specifieke output van 23 pk per kg, wat direct vergelijkbaar is met elektromotoren uit de Formule 1. De E-module wordt aangedreven door een batterij van 1,384 kWh, die samen met de controlemodule en stroomverdelingseenheid is ingesloten in een structurele koolstofvezelbodem, geplaatst in een ruimte binnen de koolstofvezel monocoque en zo laag mogelijk geplaatst om het zwaartepunt van het voertuig te optimaliseren. De W1 kan in een volledig elektrische modus maximaal twee kilometer afleggen.
Rijmodi McLaren W1
De aandrijflijnmodi van de W1 zijn geoptimaliseerd voor rijden in alle omgevingen. Naast een Elektrische modus voor bijna stille EV-ritten, biedt de Comfort-modus – standaard bij het opstarten – ontspannen rijden in de stad en op de snelweg, waarbij de E-module alleen wordt gebruikt voor koppelversterking. In de Sportmodus wordt de E-module volledig ingezet voor volledige hybride kracht met schakelen zonder onderbreking en een responsievere gasreactie. De Race-modus biedt een Sprint-instelling voor maximale kracht van zowel de E-module als de verbrandingsmotor, terwijl de Grand Prix-instelling zich richt op consistente prestaties tijdens een volledige track-sessie, waarbij de E-module wordt ingezet en energie wordt teruggewonnen. Opvallend aan de aandrijflijn van de McLaren W1 is dat alle power wordt losgelaten op de achterwielen.
McLaren Active Long Tail
Bekijk ook de actieve voor- en achtervleugels en een dakgemonteerde luchtstroomafleider. Uniek is de McLaren Active Long Tail achtervleugel – visueel waarschijnlijk het meest dramatische element van de nieuwe W1. McLaren’s eerste associatie met de naam ‘longtail’ gaat terug tot de F1 GTR uit 1997, maar bij deze nieuwe Active Long Tail vleugel is het een essentieel onderdeel van de strategie voor het beheersen van luchtweerstand, lift en downforce.
De spoiler wordt aangedreven door vier elektromotoren. De spoiler beweegt omhoog, omlaag en – afhankelijk van of de W1 in Road- of Race-modus is – ook 300 mm naar achteren. De spoiler kan bovendien ook nog de hoek aanpassen. Het werkt ook in DRS- en airbrake-configuraties om te helpen de aerodynamische balans te optimaliseren. Ook de voorspoiler is verstelbaar om de aerodynamica te optimaliseren.
Banden
Banden zijn ook belangrijk. De McLaren W1 beschikt over drie 265/35 banden voor en 335/30 achterbanden van McLaren’s technische partner Pirelli. Om aan de extreme eisen van de auto te voldoen, is de Pirelli P Zero Trofeo RS-straatlegale satndaard. Pirelli P Zero R- en Pirelli P Zero Winter 2-banden – ook custom made voor de W1– zijn ook verkrijgbaar.
Ook nog praktisch
Tussen de vaste stoelen in het interieur bevindt zich een opbergruimte met een verschuifbare bekerhouder, terwijl achter de armleuning een tweede ruimte voor kleine spullen zit. De McLaren W1 heeft ook een bagagerek achter de stoelen, toegankelijk door de hoofdsteunen te verplaatsen, die plat naar voren klappen en zo een laadplatform vormen. Met maximaal 117 liter opbergruimte kunnen er twee weekendtassen of twee helmen worden opgeborgen.
Prijs en garantie McLaren W1
Elke McLaren W1 heeft standard vier jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers. Op de batterij krijg je zes jaar tot 75.000 kilometer garantie. Ook is vier jaar onderhoud inbegrepen in de prijs. McLaren bouwt 399 exemplaren van de W1. Uiteraard is elke W1 custom. De klant kan ontzettend veel personaliseren. De prijs start bij ongeveer 2,4 miljoen euro. Vermenigvuldig dat bedrag met de oplage en je hebt het over een omzet van bijna 1 miljard euro.