![Op een grindweg met huizen en bomen op de achtergrond staat een zilverkleurige bestelwagen, die met zijn stoere bouw doet denken aan een Londense taxi. Het busje is voorzien van Europese kentekenplaten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/IMG_2591-640x480.jpg)
Londense Taxi als bestelwagen
Elektrische aandrijving en range extender benzinemotor
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De LEVC VN5 is een naar bestelauto getransformeerde Londense taxi. De laadruimte is fors. De VN5 is zeer wendbaar. Hij kan bijna om zijn as keren, want dat moeten taxi’s in Londen kunnen. Hij is elektrisch aangedreven met ondersteuning van een range extender: een 1,5 liter driecilinder benzinemotor.
LEVC (Londen Electric Vehicle Company) is een Chinese producent, die onderdeel is van de Geely Group waartoe ook Volvo behoort. Stuur en middenconsole in de VN5 vertonen sterke gelijkenis met die in de Volvo XC90 en de benzinemotor zit ook in enkele Volvo-modellen. Op afwerking en rijgedrag is niets aan te merken. Alleen zijn de buitenspiegels wat aan de kleine kant. Bij bestelwagens zijn we grotere exemplaren gewend.
![Op een grindpad naast een hek staat een grijs busje met een zwarte grille en koplampen geparkeerd, dat lijkt op een Londense taxi. Daarachter omlijsten bomen en gebouwen het tafereel. Op het kenteken staat "DA-DY 730E.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/IMG_2595-360x270.jpg)
![Close-up van het linkervoorwiel van een zilverkleurige auto met de band naar buiten gedraaid, wat doet denken aan een Londense taxi. De auto staat op een grindoppervlak, waarbij de wielkuip en de ophanging gedeeltelijk zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/IMG_2596-360x270.jpg)
Heel stil en ultrakorte draaicirkel
Verder valt op dat rijgeluiden behoorlijk zijn gedempt. Een elektromotor is al stil, maar je hoort ook de driecilinder range extender niet. Zelfs niet als je hard optrekt. Het is absoluut niet te horen of die meehelpt of niet. Overigens geeft LECV een gemiddeld verbruik op van 1,2 l/100 km. De draaicirkel is verbluffend krap, Als je het stuur helemaal omdraait dan lijkt de voorzijde van de besteller zijwaarts te bewegen. Het voelt bijna alsof hij om zijn as draait,
LEVC VN5 kan 98 km elektrisch rijden
De VN5 kan volgens WLTP 489 km afleggen, waarvan gemiddeld 98 km puur elektrisch. De aandrijflijn is gelijk aan die van de TX-taxi van LEVC, waarvan er 5.000 zijn afgeleverd Londen. Met een laadvermogen van 5,5 m³ kan de VN5 gemakkelijk twee Euro2/3-pallets vervoeren (1.000 x 1.200 mm) met een bruto/netto laadvermogen tot 830/735 kg. De bedrijfswagen heeft een grote schuifdeur aan de zijkant (waardoor een pallet zijdelings kan worden geladen) en een 60/40-splitdeur aan de achterzijde.
![Een wit busje rijdt door een stadsstraat met links een fietser op een fietspad. Een ander soortgelijk busje volgt erachter. Op de achtergrond zijn gebouwen, bomen en zelfs een klassieke Londense taxi zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_14-640x480.jpg)
![Close-up van een auto-embleem met zilveren vleugels en een zwart cirkelvormig midden op de motorkap van een wit Londense taxivoertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_30-360x270.jpg)
![Close-up van de koplamp van een zilveren auto met een gebogen vormgeving en heldere lens, die doet denken aan een Londense taxi.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/1825863-360x270.jpg)
Voorzijde van Londense taxi
De VN5 deelt zijn kenmerkende vormgeving met de iconische Londense taxi. Hij heeft hetzelfde front als de TX-taxi, die in deze vorm in 2017 op de markt werd gebracht. De bestelwagen is standaard voorzien van LED-koplampen.
Stoel zelfde als voor taxichauffeurs
Ook het interieur van de VN5 wordt gedeeld met de TX. De stoel is dezelfde als die door duizenden taxichauffeurs in de straten van Londen wordt gebruikt. De bestuurdersstoel is ergonomisch ontworpen en volledig verstelbaar en ook het stuur kan worden versteld. Instellingen zijn toegankelijk via een groot centraal touchscreen, terwijl de heldere ledverlichting duidelijk de andere bedieningselementen verlicht.
![Een modern bestelwageninterieur dat doet denken aan een Londense taxi, met de bestuurdersstoel, het dashboard met digitaal display, het stuur, de versnellingspook en de passagiersstoel. Lichtgrijs en zwart kleurenschema met voldoende ruimte en strak ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_33-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de voorstoelen en het dashboard van een moderne Londense taxi, met touchscreendisplay en stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_31-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een auto met een versnellingspook, een draaiknop en verschillende knoppen, waaronder een elektronische parkeerrem en auto-hold-functies. Het interieur, dat doet denken aan een strakke Londense taxi, is modern vormgegeven met donkere tinten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/VN5-electric-van-commercial-vehicle-studio-42-360x270.jpg)
![De afbeelding toont het achteruitkijkcamerascherm van een Londense taxi dat een geplaveide straat weergeeft. Het display heeft richtlijnen voor het achteruitrijden, waarbij opties voor zoom- en lensaanpassingen zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/VN5-electric-van-exterior-blue-18-360x270.jpg)
Tot 50 kW snelladen
Er zijn drie VN5-varianten verkrijgbaar, de Business, City en Ultima. Alle VN5-modellen zijn standaard voorzien van Autonomous Emergency Braking (AEB), bestuurders- en passagiersairbags aan de voor- en zijkant, cruisecontrol, een negen inch touchscreen en klimaatregeling met twee zones, evenals 50 kW DC-snel laden en minimaal 11 kW AC-laden.
Behoorlijk compleet uitgerust
De City-uitvoering omvat voorruitverwarming, parkeersensoren voor en achter, gordijnairbags en Lane Departure Warning (LDW), terwijl het topmodel Ultima standaard is voorzien van een achteruitkijkcamera, luxe stoelen, metallic lak en 22 kW AC-laadvermogen.
![Op een grindpad naast een grasveld staat een zilverkleurige bestelwagen geparkeerd, met gebouwen en bomen op de achtergrond onder een bewolkte hemel, die doet denken aan een Londense taxiscène.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/IMG_2592-360x270.jpg)
![In een straat vlakbij een modern gebouw en een bouwplaats met rode kranen op de achtergrond staat een witte bestelauto met open achterdeuren geparkeerd, die scherp contrasteert met het iconische silhouet van een passerende Londense taxi.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_27-360x270.jpg)
![Op een zonnige dag staat een witte bestelwagen langs de weg geparkeerd voor een modern gebouw met glazen wanden en hoekige dakconstructies, dat doet denken aan de iconische Londense taxi’s die door de drukke straten rijden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_26-360x270.jpg)
![Drie witte busjes staan in een rij langs de kant van de weg geparkeerd voor een modern glazen gebouw met een overdekte loopbrug, die doet denken aan Londense taxi's die op passagiers wachten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/LEVC_MALTE_24-360x270.jpg)
Opties
Er zijn zes optiepakketten verkrijgbaar. Het Comfort-pakket omvat luxe bestuurders- en passagiersstoelen, satellietnavigatie, opbergruimte onder de stoel en voorruitverwarming. Het Safety-pakket wordt geleverd met het informatiesysteem voor verkeersborden (RSI), de Intelligente snelheidsaanpassing (Speed Limit Intelligent Function – SLIF), Lane Departure Warning (LDW) en gordijnairbags.
Ombouwmogelijkheden
Daarnaast heeft LEVC met een aantal toonaangevende ombouwers in Europa samengewerkt om ervoor te zorgen dat de VN5 kan worden uitgerust met stellingen, dakdragers, lichtbalken, thermogeregeld transport en andere op maat gemaakte aanpassingen. Geautoriseerde partners zijn onder meer Bott, Sortimo, Modul-System en Paneltex.
Elektrisch rijden voor emissievrije zones
De VN5 is volgens LEVC vooral interessant voor bedrijven die een aanzienlijk aantal ‘startkilometers’ moeten rijden om bij het eerste afleveradres te komen vanaf de bedrijfslocatie, waarbij het laatste stuk volledig elektrisch kan worden gereden, bijvoorbeeld als in de toekomst sprake is van een emissievrije zone. De TX-taxi heeft dezelfde aandrijflijn, omdat in het centrum van Londen sprake is van een milieuzone en taxi’s daar sowieso emissievrij moeten kunnen rijden.
Vijf jaar/240.000 km garantie
Opladen van de 31 kWh batterij kan in 30 minuten van leeg naar 100 procent dankzij de 50kW DC-laadcapaciteit. Door de lange onderhoudsintervallen van 40.000 km van de VN5 wordt de tijd dat de auto van de weg is verder tot een minimum beperkt. De VN5 wordt geleverd met een voertuiggarantie van vijf jaar/240.000 km en een accugarantie van acht jaar/240.000 km. Momenteel zijn er drie dealers in Nederland, in Amsterdam, in Ruurlo en in Rotterdam. Het zijn allemaal Volvo-vestigingen.
De LECV VN5 is leverbaar van 52.450 euro (incl. BTW)
Specificaties van de VN5
- Lengte – 5.233 mm
- Totale breedte inclusief spiegels – 2.083 mm
- Totale hoogte – onbeladen – 1.990 mm
- laadvolume – 5,5 m³
- Breedte zijdeuropening – 1.128 mm – voor zijdelings laden van pallet
- Hoogte zijdeuropening – 1.199mm
- Breedte achterdeuropening – 1.253 mm
- Hoogte achterdeur – 1.272 mm
- bruto/netto laadvermogen – 830/735 kg
- Bruto voertuiggewicht – 2.900 kg
- Draaicirkel stoeprand tot stoeprand – 10,1 m
Aandrijflijn en opladen
- Actieradius: 98 km elektrisch, 489 km totaal bereik (WLTP)
- Piekvermogen: 150 pk
- Maximum koppel: 250 Nm
- Batterijcapaciteit: 31 kWh
- Benzinemotor: 1,5 l 3-cilinder
- Inhoud brandstoftank: 36 l
- Laden op wisselstroom: 11 of 22 kW (CCS)
- Laden op gelijkstroom: 50 kW (CHAdeMO)
- Officieel gecombineerd brandstofverbruik: 0,9 l / 100 km (WLTP)
- Officiële CO2-emissie (g/km): 21 WLTP
- Maximale snelheid: 128 km/u