Autotest – Kia Picanto 1.0 MPI
Meer spicy kruiden toegevoegd
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Kia Picanto is al jaren een van de bestverkochte auto’s in het A-segment in Nederland. Er zijn weken bij dat Kia-dealers per week tot 150 auto’s verkopen. De verwachtingen van deze nieuwe, derde generatie zijn daarom hoog. Niet alleen van Kia zelf, maar ook van ons. Is de Picanto nog steeds een goede keuze?
Je valt haast van je stoel
Heb je het A-segment wel eens goed bekeken? Je valt haast van je stoel van het aanbod. Er is zoveel keuze. Neem de Fiat 500 en Panda, de Opel Karl, Hyundai i10, de drieling Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up, de andere drieling Toyota Aygo, Peugeot 108 en Citroën C1, en dan hebben we ook nog de Suzuki Celerio en de Renault Twingo.
Je begrijpt, kiezen uit dit aanbod is een lastige opdracht. Kia blinkt eigenlijk al jaren uit in dit segment. Niet zozeer door design, maar vooral door de randvoorwaarden: 7 jaar garantie (of 150.000 km) is nu eenmaal iets waarvan veel particulieren knikkende knietjes krijgen.
ZIE OOK: AutoRAI TV: Kia Picanto 1.0 MPI (Review)
Succesnummer
Mede door die 7 jaar garantie is de Kia Picanto sinds de lancering van de eerste generatie in 2004 altijd een succesnummer geweest. Niet alleen wereldwijd, maar ook vooral in Nederland. We halen er even wat cijfers bij. In 2016 werden in Nederland ongeveer 74.000 A-segment auto’s verkocht, waarvan dik 8.400 Picanto’s, gelijk aan 11,1 procent. Je begrijpt, die Picanto gaat als warme broodjes over de toonbank.
Ook een Kia kopen? Bekijk hier het actuele tweedehands aanbod.
Derde modelvariant
Maar hij heeft geduchte concurrentie, vooral van de Volkswagen Up en Opel Karl. Saillant detail: die Up en Karl zijn te bestellen als avontuurlijke varianten, te weten de Cross Up en Karl Rocks. Kia komt later dit jaar met een soortgelijke variant. Het merk geeft op deze manier gehoor aan de alsmaar toenemende vraag naar compacte cross-overs. Je krijgt dan een A-segment hatchback met een extra stoere look.
Barcelona
Weet de nieuwe Picanto het succes van zijn voorgangers vast te houden? Die vraag houdt ons bezig nadat we op Schiphol in het vliegtuig richting Barcelona stappen. We nemen voor de eerste keer plaats en direct valt er iets op: de korte zittingen van de stoelen. Helaas, maar je ziet het wel vaker in het A-segment. Na langere afstanden voel je de bovenbenen. Toch is het algehele comfort van een uitstekend niveau. Het interieur is er flink op vooruit gegaan. Je hebt op geen enkel moment het idee met een A-segment hatchback op pad te zijn. De Picanto geeft een ruim gevoel. De materiaalkeuze is uitstekend voor deze klasse.
Grote verschillen?
Zijn de verschillen tussen de tweede en derde generatie Picanto groot? Dat valt wel mee, afgezien van het ex- en interieur natuurlijk. De lengte en breedte zijn gelijk gebleven. Alleen de wielbasis is gegroeid met 15 millimeter. Dat heeft Kia voor elkaar gekregen door de wielen meer op de hoeken te plaatsen. Daardoor ontstaat ook meer interieurruimte en een grotere bagageruimte. Laatstgenoemde bedraagt nu 255 liter: 55 liter meer dan voorheen. Dit is tevens de grootste bagageruimte in het A-segment. De achterbank is neerklapbaar in een verhouding van 60:40. Overigens is er ook een bijna vlakke laadvloer.
“De zittingen van de stoelen zijn wat kort, maar dat zie je vaker in het A-segment.”
Goede proporties
De anders gepositioneerde wielen komen ook de proporties ten goede. De Picanto oogt veel volwassener. Als GT-Line met sportievere bumpers – voor het eerst leverbaar op de Picanto – oogt de hatchback gewoonweg dik. Omdat nog altijd het grootste deel van de Picanto-kopers ouder is dan 50, poogt Kia de Picanto voor een jonger publiek aantrekkelijk te maken. De GT-Line moet daarbij helpen.
Drie benzinemotoren
De nieuwe Kia Picanto is leverbaar met drie benzinemotoren, waarvan er in eerste instantie twee op de prijslijst staan. Dat zijn de 1.0 MPI met 49 kW (67 pk) en de 1.25 MPI met 62 kW (84 pk). Kia heeft deze motoren iets gemoderniseerd voor een lager brandstofverbruik. Compleet nieuw in de Picanto is de van de 1.0 MPI afgeleide 1.0 T-GDI met 74 kW (100 pk). Jawel, je leest het goed: 100 pk in een Picanto! Met een gewicht van ongeveer 990 kilogram moet dat wel een vlot karretje zijn. Deze motorvariant komt echter pas in september 2017 op de markt. Vandaar dat we nu eerst rijden in de 1.0 MPI, waarvoor naar verwachting de meeste Nederlanders zullen gaan.
“De dealers kunnen alvast wat extra koffie inslaan.”
De 1.0 MPI
De 1.0 MPI is een driecilinder die niet heel vlot is, maar wel goed bij de les als je hem op toeren houdt. Doe je rustig aan, dan haal je met gemak een brandstofverbruik van 1 op 20. De handgeschakelde vijfbak schakelt prima, maar zoals wel vaker bij A-segmentmodellen het geval is, voelt de versnellingspook wat losjes aan. Ook het koppelingspedaal is gevoelloos. Allemaal heel storend is dat weer niet. Alles werkt gewoon goed, dat is het belangrijkste.
Dan de prijs
De instapprijs van 11.725 euro voor de Picanto EconomyLine mag je direct vergeten. Leuk dat Kia de Picanto in de markt zet voor dit bedrag, maar feit is dat je deze versie niet moet hebben. Airco ontbreekt. En dat wil je niet alleen voor je zelf, maar ook voor de restwaarde. Ga dus minimaal voor het tweede uitrustingsniveau EconomyPlusLine. Die heeft namelijk standaard wel airco. Wil je ook het infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen, dan moet je nog verder in de buidel tasten. Dit systeem is standaard vanaf de First Edition. Die kost dan weer 15.575 euro. Niet goedkoop dus. Toch is de prijs nooit de sterkste kant geweest van de Picanto. Het is nu eenmaal een topper in het A-segment en die kost wat meer.
Conclusie
Is de Kia Picanto nog steeds een goede keuze? Dat mag je wel stellen. Dankzij de garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer heeft Kia nog altijd een uniek aanbod in handen. Leuk, zo’n lang garantie, maar de auto moet ook goed zijn. Gelukkig is dat ook geval. Gewoon een heel sterk aanbod. Goed gebouwd, aardig compleet uitgerust, opvallend design en prima rij-eigenschappen sieren de Picanto. De dealers kunnen alvast wat extra koffie inslaan.