Juke Hybrid Rally Tribute is een hybride rallymonster
Brute rallyversie
Met een brave compacte crossover kun je prima offroaden, bewijst Nissan. Maak kennis met de Juke Hybrid Rally Tribute, een eerbetoon aan de Nissan 240Z die meer dan een halve eeuw geleden de East African Rally op zijn naam schreef.
Juke Hybrid Rally Tribute
Vorig jaar stuurde Nissan enkele animaties van een bijzondere conceptcar de wereld in: de Juke Rally Tribute Concept. Op de afbeeldingen zagen we destijds een flink verbouwde Juke, waarvan we zeker wisten dat we daar nooit een rijdend exemplaar van zouden zien. Conceptcars zijn er meestal alleen maar om mooi te zijn. Hadden wij het even mis. Vandaag presenteert het Japanse merk de Juke Hybrid Rally Tribute: een brute rallyversie van de Juke Hybrid. De timing is niet toevallig; aankomende zomer maakt de nieuwe ‘normale’ Juke Hybrid zijn opwachting in de showroom.
Hybride-aandrijflijn
De Juke Hybrid – en dus ook de Juke Hybrid Rally Tribute – is voorzien van een 140 pk sterke hybride-aandrijflijn. Die bestaat uit een 94 pk sterke 1,6-liter benzinemotor en een elektromotor die voor 66 pk zorgt. Daarnaast helpt een startmotor van 15 kW mee om de Juke vlot en volledig elektrisch op gang te krijgen. De nieuwe Juke Hybrid is niet alleen zuiniger dan een reguliere Juke (tot 40% in de stad en tot 20% gecombineerd), maar is ook flink krachtiger. Een normale Juke moet het met 117 pk doen.
E-Fluids
De Juke Hybrid Rally Tribute is niet alleen dankzij zijn hybride-aandrijflijn extra duurzaam, maar ook omdat hij gebruik maakt van ‘E-Fluids’ en biobrandstoffen van Shell, Nissans sponsor tijdens de East African Rally van 1971.
Flink aangepast
De tribute-Juke is een eerbetoon aan de 240Z ‘Safari’, waarmee Nissan in 1971 de overwinning pakte in de East Africa Rally. De zwarte motorkap, wielen en de extra lampen op de motorkap en op het dak verwijzen naar deze 240Z. Ook de historische sponsorlogo’s en het nummer 11 zijn een vette knipoog naar de 240Z-rallyauto van weleer, net als de extra versterkte beplating onder de voor- en achterzijde – ter bescherming van de onderkant van de auto.
Aanpassingen in het interieur
In het interieur zijn er ook een aantal zaken anders dan in een reguliere Juke Hybrid. Zo is de achterbank verwijderd om ruimte te bieden aan de gigantische reservewielen en is er een rolkooi geïnstalleerd. Vierpuntsgordels zorgen ervoor dat de inzittende stevig op hun plek blijven zitten. De Juke Hybrid Rally Tribute gaat uiteraard niet in productie, maar de Juke Hybrid staat dus vanaf de zomer bij de Nederlandse Nissan-dealers.