Review – Hyundai Kona Hybrid, hoe zuinig is ie eigenlijk?
De pluspunten en minpunten op een rij
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe generatie Hyundai Kona verschijnt als mild-hybride, hybride en als batterij-elektrische versie. De 100% elektrische variant hebben we al gereden. De Kona Hybrid nog niet. Hoe zuinig is die in de praktijk op Nederlandse wegen? En wat zijn de pluspunten en minpunten?
Vanafprijs Hyundai Kona Hybrid 2023
Met een vanafprijs van 33.995 euro is de 2023 Hyundai Kona Hybrid in totaal 4.000 euro duurder dan de Kona mild-hybride. De vanafprijs van de Kona Electric (eerste indruk) zit daar logischerwijs boven. Denk aan 40 mille voor de kleinere batterij en 44 mille voor het grotere accupakket. De mild-hybride is voor de Nederlandse markt niet heel relevant. De Nederlandse importeur heeft grotere verwachtingen van de volwaardige hybride en de batterij-elektrische Kona.
Lease Kona Hybrid
De Hyundai Kona Hybrid is uiteraard ook te rijden via een lease-constructie. Met Hyundai Operational Lease is dat mogelijk vanaf 455 euro per maand, exclusief BTW op basis van een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Het private-leasetarief begint bij 529 euro per maand inclusief BTW op basis van een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.
Hyundai KONA Hybrid 2023: PLUSPUNTEN & MINPUNTEN – REVIEW – AutoRAI TV
Standaarduitrusting
Hoe zit het met de standaarduitrusting van de Kona Hybrid? De basisversie heet Comfort. Standaard krijg je al cruise control met snelheidslimiet, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, parkeersensoren, een 12,3-inch multimediascherm met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, audiobediening op het stuurwiel, Bluetooth met spraakherkenning, Over-The-Air (OTA) software-updates, airconditioning en een actieve rijstrookassistent (LKA).
Upgrade naar Comfort Smart: verstandig
In het geval van de Comfort beschikt de KONA nog niet over de fraaie ‘Seamless Horizon LED-koplampstrip’ aan de voorzijde. Die heb je pas vanaf de versie Comfort Smart (vanaf 36.495 euro). Het is de meerprijs waard, want je krijgt dan ook direct een 12,3-inch volledig digitaal instrumentenpaneel, dodehoekbewaking en een parkeerassistent. De topversies zijn de N Line en de Premium, beide met een prijskaartje van 39.995 euro. Naar wens kun je beide versies ook bestellen met een glazen schuif-/kanteldak. De geteste auto betreft een Premium Sky met een prijskaartje van ongeveer 42.000 euro.
De aandrijflijn van de Hyundai Kona Hybrid
Hyundai levert de Kona Hybrid met een 1,6-liter T-GDI-benzinemotor, gekoppeld aan een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling en een 43,5 pk (32 kW) sterke elektromotor. Deze elektromotor haalt zijn energie weer uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Het systeemvermogen van de Kona Hybrid bedraagt 141 pk (104 kW) met een systeemkoppel van 265 Nm. De 2023 Hyundai Kona Hybrid accelereert in 10,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 165 km/u. Op papier heeft deze auto een gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 liter per 100 kilometer. Maar wat blijft daar in de praktijk van over? Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van factoren als je eigen rijstijl, bandenspanning en buitentemperatuur. Wij realiseren tijdens onze testrit vrij eenvoudig een verbruik van 1 op 20 met een combinatie van rijden op de snelweg en de binnenstad. Zuinig rijden is dus goed mogelijk.
Energie terugwinnen
Afhankelijk van de rijomstandigheden rijdt de KONA Hybrid kleinere afstanden volledig elektrisch, bijvoorbeeld in de stad als de snelheid niet te hoog is, of wordt hij aangedreven door de benzinemotor. Of door beide tegelijk. Als onderdeel van het regeneratieve remsysteem helpt de elektromotor ook bij het afremmen, zodat de batterij wordt opgeladen. Met de ‘schakelflippers’ achter het stuurwiel bepaal je de intensiteit van het recupereren: hoe hoger het level, hoe sterker de auto afremt op de elektromotor. Door goed te anticiperen kun je zo extra energie terugwinnen. Het schakelen tussen de benzinemotor en elektromotor verloopt in de praktijk bijzonder soepel, zonder hinderlijke stoten.
Energiestromen
Het regeneratieve remsysteem laadt de batterij op doordat de elektromotor ook wordt gebruikt om de auto te vertragen. De energie die daarbij ontstaat, wordt opgeslagen in de batterij, die vervolgens de elektromotor weer voedt om de brandstofmotor te ondersteunen tijdens acceleratie, bij heuvel op rijden en om de auto aan te drijven bij lage snelheid. Op het display heb je inzicht in alle energiestromen, mocht je dat interessant vinden.
Afmetingen Hyundai Kona Hybrid
De Kona Hybrid heeft een lengte van 4.350 mm (N Line: 4.385 mm), een hoogte van 1.570 mm met 17-inch wielen en een breedte van 1.825 mm. De wielbasis komt uit op 2.660 mm. Hij is daarmee aanzienlijk groter dan zijn voorganger. Ook het interieur voelt veel ruimer aan. De hoge middenconsole van de vorige versie is verdwenen. Dat is fijn, want nu heeft je knie volop ruimte gekregen. Alle bedieningselementen voor de bestuurder, waaronder de elektrische shift-by-wire-transmissiehendel, zijn rondom het stuur geplaatst, wat resulteert in een open en strakke consolestructuur met draaibare bekerhouders en nog meer ruimte voor persoonlijke spullen.
Zicht rondom
Het zicht rondom is in principe goed geregeld. Wel zit er een hinderlijk grote zwarte plaat achter de binnenspiegel. In situaties waarbij het stoplicht aan de rechterkant van de weg staat, valt de stoplichtmodule compleet weg waardoor je even moet gaan verzitten. Wellicht had deze zwarte plaat – waarin diverse sensoren zijn ondergebracht – wat kleiner gekund. Verder valt er weinig te klagen. Ook de C-stijlen zijn niet al te dik, waardoor je goed rondom de auto kunt kijken. Daarnaast heeft deze Hyundai ook een 360-graden camerasysteem met een uitstekende camerakwaliteit.
Aanzienlijk ruimer
Dankzij de 60 mm langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie is de nieuwe Kona heel erg ruim. Je profiteert van 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij. De schouderruimte op de tweede zitrij is met 1.402 mm ook aan de grote kant. Zelfs op de achterbank heeft deze Kona overigens stoelverwarming. Voorin heb je in de Premium zelfs stoelverwarming, stoelventilatie en stuurwielverwarming.
Met de achterbank omhoog bedraagt de laadruimte 466 liter. Met de achterbank neergeklapt groeit de bagageruimte tot 1.300 liter. Opvallende details zijn de optionele relaxstoelen voorin, de slank gevormde stoelen die 30 procent minder dik zijn, de vlakke bodemvloer en de zogeheten Curve-less Bench Seat – een ‘zitbank zonder rondingen’. De nieuwe Kona is een van de ruimste auto’s in zijn segment. Het is sowieso een van de auto’s met de beste uitrusting. Dat doen ze bij Hyundai ontzettend goed: value for money bieden.
Kleuren
Hyundai levert de Kona Hybrid in tien verschillende kleuren, te weten Denim Blue Pearl, Mirage Green, Abyss Black Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Ecotronic Gray Pearl, Ultimate Red Metallic, Meta Blue Pearl, Soultronic Orange Pearl (start massaproductie gepland in augustus 2023) en Neoteric Yellow.
Conclusie review Hyundai Kona Hybrid 2023
We zijn onder de indruk van de nieuwe Hyundai Kona Hybrid. Hij is meer volwassen dan ooit en is daarnaast ongekend ruim voor een auto in dit segment. De uitrusting kan zich meten met auto’s als een BMW 5 Serie of Mercedes-Benz E-Klasse, ook als het gaat om rijhulpsystemen. Sommige systemen schakel je liever voor vertrek even uit, zoals de sensor achter het stuurwiel die controleert of je wel continu je ogen op de weg hebt. Verder laat ook de snelheidswaarschuwing geregeld een piepje horen. Als je ook maar iets boven de toegestane snelheid rijdt, klinken er waarschuwingstonen. Het is wettelijk verplicht, dus Hyundai kan er niets aan doen. Maar weet in ieder geval dat het ook uit kan. Je moet dit alleen wel elke keer doen als je de auto opstart.
Rijdt heerlijk!
Daarnaast rijdt de hybride Kona zeer aangenaam. Er is een mooie balans tussen comfort en dynamiek. Het advies is wel om te kiezen voor niet al te grote wielen. Met een kleiner wielformaat heb je een grotere bandwang waardoor je profiteert van extra comfort en demping. Met hier en daar nog wat aandachtspuntjes valt er eigenlijk weinig te klagen over de nieuwe generatie Kona. Het is een van de beste auto’s in zijn segment. En daarmee basta!