Review – Hyundai IONIQ 5 N, eindelijk een EV voor de petrolhead!
Prettig gestoord pretpark op wielen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Oké, eerst even wat treurig nieuws: de Hyundai i20 N, Hyundai i30 N en Hyundai KONA N hebben allemaal het veld moeten ruimen. Wat blijft er dan nog over van Hyundai’s N-performancelabel? In Europa vooralsnog één elektrische auto: de Hyundai IONIQ 5 N. Volgens de Zuid-Koreanen een waar pretpakket, maar is dat ook echt het geval?
Moeilijkste Hyundai N ooit
Jean-Claude Martens, Head of High Performance Vehicle Department bij Hyundai Motor Europe, zegt in gesprek met AutoRAI.nl: “Het was onze moeilijkste Hyundai N ooit om te ontwikkelen. Dat komt vooral door de verschillende facetten die de Hyundai IONIQ 5 N in huis heeft. Alles op elkaar afstemmen nam de nodige ontwikkelingstijd in beslag.”
Geheugen opfrissen
Een Hyundai IONIQ 6 N is in aantocht, evenals wat andere nog geheime N-modellen. Na een lange ontwikkelingstijd is het nu eerst tijd voor de IONIQ 5 N, een Hyundai met liefst 650 pk! Om het geheugen even op te frissen: de N staat voor Namyang, de Nürburgring en een chicane, een uitdagende bocht op een circuit. Een N-model van Hyundai is gericht op sportiviteit, maar ook alledaagse bruikbaarheid. Is Hyundai in die missie geslaagd met deze IONIQ 5 N, toch een elektrische auto met een gewicht van 2.225 kilogram?
Prijs Hyundai IONIQ 5 N
Dat zoeken we uit. Eerst even de prijs. De Hyundai IONIQ 5 N heeft een prijskaartje vanaf 73.995 euro. Dat is feitelijk een all-in prijs. Je kan alleen nog kiezen voor een andere kleur en een panoramadak. Een Kia EV6 GT is er vanaf 69.295 euro, maar is onder de streep een totaal andere auto, ook al staan beide modellen op de Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Motor Group.
Bovendien heeft die Kia 585 pk, versus 650 pk voor de IONIQ 5 N. “De auto’s zijn niet met elkaar te vergelijken”, stelt Martens. “De EV6 GT is een meer op comfort gerichte auto, terwijl onze IONIQ 5 N ook echt hardcore is, een auto die zich volledig richt op de liefhebbers.”
HYUNDAI IONIQ 5 N: Eindelijk een EV voor de petrolhead! – REVIEW – AutoRAI TV
Sleutelrol
De Hyundai IONIQ 5 N is de eerste massa-geproduceerde high-performance N-sportauto met volledig elektrische vierwielaandrijving. De auto speelt een sleutelrol bij het verder versnellen van Hyundai’s elektrificatieplannen. De auto vormt in zekere zin dus een blauwdruk voor toekomstige N-modellen. De vraag is: hoe goed is die basis?
De basis is ge-wel-dig
Daar kunnen we kort en krachtig op antwoorden: de basis is ge-wel-dig. Hyundai’s N-divisie heeft letterlijk alles uit de kast gehaald om van deze elektrische auto een feest te maken, maar ook een EV die anders is. Om een goed beeld te geven wat deze auto allemaal aan boord heeft, zetten we twaalf highlights op een rij. Een soort basisles ‘Dit zit er ook allemaal op een Hyundai IONIQ 5 N’. Ready? Go!
N Grin Boost (NGB)
Dit systeemont ketent onmiddellijk de kracht van de twee elektromotoren van de IONIQ 5 N door het vermogen en koppel ervan gedurende 10 seconden te verhogen. N Grin Boost kan alleen als de batterij meer dan 20 procent acculading heeft.
N Launch Control
Deze voorziening biedt de best mogelijke acceleratie en het maximale koppel vanuit stilstand. Het heeft drie tractieniveaus (laag, middel en hoog) voor minimaal doorslippen van de wielen en de snelst mogelijke start.
N Race
De N Race-functie geeft de bestuurder directe controle over het energieverbruik. De instellingen zijn te wijzigen met slechts een paar drukken op de knop. De bestuurder heeft de strategische keuze om voorrang te geven aan ‘Endurance’ of ‘Sprint’. De instelling ‘Endurance’ maximaliseert de actieradius op het circuit door het piekvermogen te beperken. Dat resulteert in een langzamere temperatuuropbouw. ‘Sprint’ geeft echter prioriteit aan vermogen en koeling om maximaal vermogen te leveren gedurende korte periodes. Dit helpt de bestuurder zijn energiestrategie nauwkeurig te beheren en om maximaal te presteren.
N Torque Distribution (NTD)
Dit systeem biedt een volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achterwielen op elf niveaus. Via de schuifregelaar op het AVN-scherm kan de bestuurder de gewenste verdeling van het koppel instellen.
N Drift Optimizer
Deze technologie helpt de drifthoek te behouden door diverse voertuigsystemen in evenwicht te brengen met behulp van real-time input. De geïntegreerde Torque Kick Drift-functie bootst de kick-actie van achterwielaangedreven voertuigen met brandstofmotor na voor rijscenario’s waarin de bestuurder snel een drift wil inzetten.
N Pedal
N Pedal is ontwikkeld als oplossing om het gewicht en de omvang van EV’s als de IONIQ 5 N te beperken. Door vertragende kracht op de achteras ontstaat een agressieve gewichtsoverdracht, zodat de bestuurder een bocht nog scherper kan aansnijden.
N Brake Regen
Het N Brake Regen-systeem biedt een sterke vertragingskracht van tot wel 0,6 G en verbetert het remvermogen van de IONIQ 5 N nog verder. De hydraulische remmen leveren zo nodig extra remkracht, zodat de remmen op het circuit langer meegaan.
E-LSD
Het elektronische Limited Slip Differential (e-LSD) op de achteras regelt de hoeveelheid aandrijfkracht op de achterwielen. Afhankelijk van de rijomstandigheden verbetert e-LSD de dynamiek in snelle bochten en optimaliseert het de compensatie van wielslip. Met een koppel van maximaal 1.800 Nm verbetert e-LSD de reactiecontrole en garandeert het optimale prestaties. Extra wielsensoren en een groter dempingsvermogen en grotere dempers vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging. De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) kan volledig worden uitgeschakeld! Ook aan dat aspect merk je dat dit een auto voor puristen is.
N Road Sense
De voorziening N Road Sense (NRS) in de IONIQ 5 N tilt de rijervaring naar een ongekend niveau. NRS herkent waarschuwingsborden en adviseert de bestuurder om de N-modus te activeren. Met dit intelligente systeem kan de bestuurder optimaal genieten van elke seconde van de rit.
Left-Foot Braking
Left-Foot Braking is een functie die de rallytechniek ‘remmen met de linkervoet’ mogelijk maakt. Door het rem- en stroompedaal tegelijkertijd in te trappen, heeft de bestuurder optimale controle over de IONIQ 5 N onder intensieve rijomstandigheden. De functie is alleen beschikbaar als ESC is uitgeschakeld.
Dan heb je ook nog N e-Shift en N Active Sound+. Beide systemen zorgen voor meer feedback aan de bestuurder, waardoor de dynamische rijbeleving nog intenser is. We lichten deze twee systemen uitgebreider toe, omdat we vooral van deze twee systemen de kriebels kregen, in positieve zin. Met deze twee systemen heeft Hyundai bulls-eye gegooid.
N e-Shift
N e-Shift imiteert het gedrag van een achttrapstransmissie met dubbele koppeling (DCT) zoals die in N-modellen met brandstofmotor. De bestuurder kan kiezen uit handmatig en automatisch schakelen. In de automaatstand is zelfs sprake van een kick-down-functie. Net als de N-transmissie met dubbele koppeling heeft ook N e-Shift een harde toerenbegrenzer. Die ligt digitaal bij ongeveer 7.800 toeren per minuut, terwijl de elektromotoren in werkelijkheid ongeveer 21.000 toeren maken.
Bij het virtueel schakelen genereert de IONIQ 5 N een lichte onderbreking van de aandrijfkracht en het bijbehorende geluid, zoals bij conventioneel schakelen. Een sensationele ervaring, omdat je daadwerkelijk het gevoel hebt dat je aan het schakelen bent, precies zoals in een auto met brandstofmotor. Hyundai lost met N e-Shift het gebrek aan emotie bij een BEV perfect op. Je hebt nu daadwerkelijk wat te doen en moet serieus goed schakelen om de juiste versnelling te krijgen. Heerlijk.
N Active Sound+
Als aanvulling op N e-Shift produceert de IONIQ 5 N ook daadwerkelijk motorgeluid, inclusief ‘geroffel’ in de ‘uitlaatspeaker’. Dit noemt Hyundai N Active Sound+. De auto heeft in totaal tien speakers, waarvan acht in het interieur en twee aan de buitenkant van de auto. Er ligt een speaker onder de motorkap en Hyundai monteert een waterdichte speaker onder de bagageruimte.
N Active Sound+ heeft drie geluidsthema’s: ‘Ignition’, dat het motor- en uitlaatgeluid van de 2.0-turbomotor van N-modellen met een verbrandingsmotor simuleert, ‘Evolution’, dat is geïnspireerd op Hyundai’s N 2025 Vision Gran Turismo Concept en RN22e, en ‘Supersonic’, dat lijkt op het geluid van een straaljager. Je kan dus zelf bepalen welk ‘motorgeluid’ je wilt horen. Evolution en Supersonic zijn wat ons betreft overdreven. Evolution past veel beter bij het karakter van de auto, alleen klinkt dit geluid boven ‘6.000’ toeren per minuut wat computerachtig. Een ding is zeker: er is absoluut sprake van beleving. Zelf ervaren? Check dan vooral onze videoreview van de Hyundai IONIQ 5 N.
Design Hyundai IONIQ 5 N
Het design van IONIQ 5 N is extra onderscheidend. De auto heeft een glanzend zwarte voorbumper, drie actieve luchtkleppen aan de voorzijde en luchtstroomgeleiders. De auto heeft ook zwarte Hyundai-logo’s. Extra opvallend is de nieuwe N-accentkleur voor elektrische auto’s: Luminous Orange Matte.
Aan de achterkant bespeuren we een forse achterspoiler en een diffuser. De IONIQ 5 N is lager en breder en heeft door zijn grotere, hoogwaardige wielen een agressieve uitstraling. De Hyundai IONIQ 5 N is 4.715 mm lang, 1.940 mm breed en 1.585 mm hoog. De wielbasis bedraagt 3.000 mm. De auto is dus 8 centimeter langer, 5 centimeter breder en 2 centimeter lager ten opzichte van een reguliere IONIQ 5.
Interieur IONIQ 5 N
In het interieur pakt Hyundai uit met kuipstoelen met N-logo’s. Die stoelen zitten heerlijk, maar hadden wat ons betreft nog wat lager geplaatst mogen worden. In de auto debuteert ook het nieuwe IONIQ 5 N stuurwiel met meerdere knoppen, zoals twee N-buttons en de N Grin Boost-knop (NGB).De bekleding van de sportstoelen is in Nederland enkel in alcantara beschikbaar. Speciale kniepads links en rechts de middentunnel bieden extra comfort als bochten op hoog tempo worden aangevallen.
Technische specificaties
Even snel wat technische specificaties over de Hyundai IONIQ 5 N. Die mag je gerust indrukwekkend noemen.
- Gewicht: 2.225 kg
- Accu: 84 kWh (800 Volt)
- DC-laden: 233 kW
- Laadtijd: 10-80% in 18 minuten (DC)
- Systeemvermogen: 609 pk
- Systeemkoppel: 740 Nm
- 0-100 km/u: 3,5 seconden
- Systeemvermogen N Grin Boost: 650 pk
- Systeemkoppel N Grin Boost: 770 Nm
- 0-100 km/u N Grin Boost: 3,4 seconden
- Topsnelheid: 260 km/u
- WLTP-range: 448 km
- Bagageruimte: 480 liter
- Kleuren: Abyss Black Pearl, Ecotronic Grey Pearl, Ecotronic Grey Matte, Atlas White Glossy, Atlas White Matte, Cyber Grey Metallic, Performance Blue Glossy, Performance Blue Matte, Gravity Gold Matte en Soultronic Orange Pearl
Hyundai IONIQ 5 N heeft twee elektromotoren
Voor de volledigheid: de IONIQ 5 N heeft dus twee elektromotoren. De elektromotor vóór levert 226 pk en 350 Nm, maar dat is 238 pk en 370 Nm met N Grin Boost. De elektromotor achter levert normaal gezien 383 pk en 390 Nm. Met N Grin Boost is dat 412 pk en 400 Nm.
Remmen en banden
Het krachtige remsysteem van deze unieke elektrische auto bestaat uit remschijven met een diameter van 400 mm vóór en 360 mm achter en monobloc-remklauwen met vier zuigers. Speciale luchtgeleiders voor en achter verhogen de warmtecapaciteit van de remmen en koelen de remschijven beter. De auto heeft verder 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met 275/35 R21 Pirelli P-Zero-banden voor en achter. Optioneel levert Hyundai twee andere velgdesigns, waaronder een carbon wieloptie voor een lager onafgeveerd gewicht.
Rijden in de IONIQ 5 N
Het is knap hoe Hyundai het gewicht van 2.225 kilogram weet te maskeren als je echt tempo maakt. Ook op prachtige asfaltslierten staat deze IONIQ 5 zijn mannetje. Het blijkt zelfs een waar bochtenmonster, waarvan ook de petrolhead smullen kan. Onze favoriet is N Torque Distribution in standje 100% achter. In dat geval is een drift zo te ontlokken en staat er permanent een grote grijns op je gezicht. Deze functie voelt ook veel natuurlijker aan dan de N Drift Optimizer. Maar Hyundai geeft ook toe dat die laatste functie vooral bedoeld is voor mensen die onervaren zijn met driften. De auto doet dan al het werk. Met N Torque Distribution ben jij als bestuurder aan zet.
Het is bijzonder op welke manieren je deze auto kunt finetunen. Er zijn legio mogelijkheden, misschien zelfs te veel. Want voor alle functies moet je haast een studie volgen. Maar na een aantal uur in deze auto weet je alles al vrij snel te vinden en leer je ook het karakter van deze auto te waarderen. De auto biedt veel stuurgevoel, fijne feedback op het rempedaal en het onderstel geeft alle informatie uitstekend door aan je lijf. Eng wordt het nooit. De auto blijft – zelfs in een extreme drift – uitstekend controleerbaar. Hij is eerlijk, maar vooral ontzettend leuk. Vooral omdat je zelf kunt schakelen, de beste uitvinding sinds het moment dat de BEV zijn doorbraak had.
Conclusie review Hyundai IONIQ 5 N
De Hyundai IONIQ 5 N is feite een prettig gestoord pretpark op wielen, vol met interessante attracties. Je hoeft niet alles te gebruiken, maar alle voorzieningen zijn aanwezig. Ze zijn altijd geopend, klaar voor actie. In deze BEV is beleving van een ongekend hoog niveau. Het beste is dat Hyundai de alledaagse bruikbaarheid van de IONIQ 5 niet uit het oog heeft verloren, want ook als comfortabele familie-auto kan deze extreme Hyundai perfect dienst doen. Het is een auto met meerdere gezichten. Een toffe mix van topprestaties met comfort. Dat maakt ons bijzonder hebberig! Dit is een EV voor de petrolhead. Een groter compliment kunnen wij niet bedenken.