Driecilinder Koenigsegg Gemera breekt record
Hoogste specifieke vermogen ooit!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Zweedse hypercarproducent Koenigsegg heeft met de nieuwe 2,0-liter driecilinder Freevalve-motor uit de nieuwe Gemera een record in handen. Nog nooit had een in serie geproduceerde tweelitermotor zo’n hoog specifiek vermogen (vermogen per liter).
AMG 45-motor niet langer op één
Mercedes-Benz is dus uit onverwachte hoek verslagen. De Duitse autofabrikant levert in de huidige generatie A45 AMG een tweeliter turbomotor met 381 óf 421 pk. Deze viercilinder had het hoogste specifieke vermogen van alle in serie geproduceerde tweelitermotoren op de markt, te weten 211 pk per liter.
“De driecilinder ligt achterin, maar drijft de voorwielen aan.”
‘Tiny Friendly Giant’
Koenigsegg gaat daar nu flink overeen. De nieuwe 2,0-liter driecilinder Freevalve-motor – ook wel de ‘Tiny Friendly Giant‘ genoemd – heeft dankzij twee turbo’s een vermogen van liefst 609 pk en 600 Nm aan koppel. Dat komt neer op 304,5 pk per liter. En dat voor een driecilinder. Koenigsegg bouwt driehonderd exemplaren van de plug-in hybride Gemera, dus er is sprake van ene in serie geproduceerde tweelitermotor. Per cilinder levert de Koenigsegg Tiny Friendly Giant Twin Turbo Freevalve-motor 203 pk. De A45 AMG-motor van Mercedes-Benz levert per cilinder 105,25 pk.
Driecilinder drijft voorwielen aan
De bijzonder krachtige driecilinder van Koenigsegg weegt ongeveer 70 kilogram en is achterin geplaatst. Opvallend is dat deze driecilinder de voorwielen aandrijft. De Gemera heeft ook een 15 kWh lithium-ion accupakket waardoor de Gemera ongeveer 50 kilometer elektrisch moet kunnen afleggen. De gecombineerde range komt volgens Christian Von Koenigsegg uit op 1.000 kilometer.
Persoonlijke droom
Het bouwen van de Gemera was voor Von Koenigsegg een persoonlijke droom. “Ik wilde hem eigenlijk al in 2003 uitbrengen, maar de tijd was toen nog niet rijp. We moesten eerst groeien. Nu is de tijd daar om de Gemera uit te brengen. We bouwen driehonderd exemplaren. Ik wilde perse een Koenigsegg met vier volwaardige zitplaatsen. Een auto als de Gemera bestond simpelweg nog niet”, aldus Christian.
De betekenis
De naam van de Gemera heeft een betekenis. ‘Ge’ betekent ‘geven’ in het Zweeds en ‘mera’ betekent ‘meer’. Christian: “De naam betekent in het Zweeds dus ‘give more’, iets meer bieden of geven. De prijs van de Gemera bedraagt 1,7 miljoen dollar, exclusief belastingen. Naar verwachting zijn alle driehonderd exemplaren binnen no time uitverkocht.