Goed nieuws voor chiptekorten in autowereld!
Lang leve de hoge energierekeningen!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het tekort aan halfgeleiders (chips) teistert de auto-industrie al twee jaar. Maar er schijnt mogelijk licht aan het eind van de tunnel. Dankzij hogere leefkosten neemt de vraag naar hightech consumptiegoederen van consumenten af. Daardoor zijn er meer chips beschikbaar voor toepassingen in auto’s met als gevolg dat levertijden drastisch kunnen teruglopen.
Chiptekort
Autofabrikanten kunnen door de afnemende vraag naar hightech consumptiegoederen een inhaalslag maken en achterstanden in de productie wegwerken. “Het is ironisch dat juist de situatie die het tekort voor een groot deel van de auto-industrie veroorzaakte, het herstel zou moeten stimuleren”, aldus Tom Blackie, CEO van VNC Automotive, gespecialiseerd in connectiviteit.
Blackie: “Verstoringen in de toeleveringsketen, veroorzaakt door een reeks rampen in kritieke productiefabrieken, werden verergerd door een enorme toename van de vraag naar elektronische apparaten toen de pandemie uitbrak en thuiswerken voor velen de standaard werd.”
We leven zuiniger door gestegen leefkosten
Consumenten besteden minder. Dat komt onder meer door sterk gestegen leefkosten. Energietarieven zijn nog altijd extreem hoog. Bovendien wordt er wereldwijd een recessie verwacht. In plaats van te upgraden naar de nieuwste smartphone of een nieuwe laptop op krediet te bestellen, kiezen slimme kopers ervoor om hun bestaande apparaten langer te behouden. Deze daling van de vraag naar consumptiegoederen heeft productiecapaciteit vrijgemaakt in de hele toeleveringsketen, van chipfabrieken tot logistiek en de auto-industrie heeft hier snel van geprofiteerd.
Meer chips beschikbaar voor auto’s
Blackie: “In feite is de verschuiving naar overaanbod zo snel gegaan dat we regelmatig worden benaderd door chipleveranciers met de vraag of we onze bestellingen willen verhogen.”
Industrie-analisten hebben een toename van het aantal annuleringen gemeld door producenten van witgoed evenals door fabrikanten van complexere apparaten zoals tablets en smartphones. Voertuigen – die steeds geavanceerder geworden zijn dankzij nieuwe rijhulpsystemen, slimme infotainmentsystemen, camera’s en sensoren – profiteren. De honger naar meer rekenkracht heeft geleid tot een verandering waardoor traditionele IT-spelers zoals Intel en Nvidia een sleutelpositie hebben verworven in de auto-industrie.
Miljarden dollars
De auto-industrie was volgens Gartner goed voor minder dan 9% van de halfgeleidervolumes in 2020, ter waarde van naar schatting 38,7 miljard dollar. Er wordt echter voorspeld dat dit zal stijgen tot iets meer dan 116 miljard dollar in 2030, aangezien de productie van EV’s toeneemt en geavanceerde rijhulpfuncties en autonome voertuigen een steeds hoger niveau van verwerkingskracht vereisen om de meest geavanceerde AI-algoritmen te kunnen ‘huisvesten’.
Steeds meer chips in auto’s
De cijfers van Gartner suggereren dat het gemiddelde halfgeleidergehalte per auto zal stijgen van ongeveer 712 dollar in 2022 tot 931 dollar in 2025. “Het kan nog enige tijd duren voordat dit vrijer stromende aanbod doorsijpelt naar consumenten die auto’s kopen, terwijl fabrikanten werken aan het wegwerken van de achterstand die de afgelopen jaren is opgebouwd”, zegt Blackie.