
Gaat Gordon Murray’s T.50 de McLaren F1 achterna?
Levering start in januari 2022
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Auto-ontwerper Gordon Murray is wereldberoemd geworden met zijn McLaren F1: een uiterst exclusieve hypercar met verbluffende prestaties waar je tegenwoordig al dik 10 miljoen euro voor betaalt. Tegenwoordig heeft Murray zijn eigen onderneming: Gordon Murray Automotive. Opnieuw heeft Murray een hypercar ontworpen: de T.50. Groeit die net als de F1 uit tot icoon?
Racing Point Formula One Team
Een ding valt direct op: de T.50 krijgt net als de McLaren F1 een centrale zitpositie. Voor de ontwikkeling van deze T.50 werkt Gordon Murray Automotive (GMA) overigens samen met Racing Point Formula One Team (voorheen Racing Point Force India). Het gaat hierbij vooral om het testen van de unieke aerodynamische eigenschappen van de T.50.
Ventilator
Uniek voor de T.50 is een zogeheten ventilator van 400 millimeter aan de achterkant. Dit element moet de luchtstroom onder de auto versnellen en de neerwaartse druk (downforce) verhogen. Daarnaast heeft de ventilator ook een koelende werking voor de motor.
Atmosferische V12-motor
De aandrijflijn is heel bijzonder. GMA past een atmosferische – dus zonder drukvulling – 4,0-liter V12-motor van Cosworth toe met een vermogen van 650 pk en 450 Nm, het systeemvermogen ligt zelfs tijdelijk op 700 pk. De toerenbegrenzer van de twaalfpitter ligt op 12.100 (!) toeren per minuut en schakelen gebeurt met een handgeschakelde zesbak. Daarnaast heeft de GMA T.50 een 48 volt starter/generator, onder meer voor het aandrijven van de ventilator en voor ondersteuning van de V12.
Gewicht en prijs
De T.50 weegt slechts 980 kilogram en kost 2 miljoen pond, exclusief belastingen. Dat komt neer op dik 2,3 miljoen euro. GMA produceert slechts 100 exemplaren voor de openbare weg en nog eens 25 stuks met schakelflippers voor op het circuit. Vrijwel alle auto’s zijn al verkocht, voornamelijk in de Verenigde Staten en in Japan. Vooralsnog geeft GMA alleen nog deze teaser vrij van de T.50. In mei 2020 vindt de officiële onthulling plaats. Murray: “De levering van de eerste klantenauto’s vindt plaats in januari 2022.”
Eerste specificaties Gordon Murray Automotive T.50
Lengte: 4.349 mm
Breedte: 1.850 mm
Hoogte: 1.152 mm
Wielbasis: 2.700 mm
Spoorbreedte vóór: 1.586 mm
Spoorbreedte achter: 1.525 mm
Gewicht: 980 kilogram
Chassis en body: koolstofvezel pre-preg monocoque, koolstofvezel body
Motor: Cosworth GMA V12, 3,994 cc
Vermogen: 650 pk
Koppel: 450 Nm
Maximum toerental: 12.100 toeren per minuut:
Systeemvermogen (tijdelijk): 700 pk
Starter: 48-volt geïntegreerde starter
Alternator: 48-volt ISG (integrated starter-generator)
Transmissie: transverse 6-traps handbak



