
Officieel: Formule 1 kijken via Viaplay, 6 races gratis te zien
Ziggo is uitzendrechten Formule 1 in 2022 kwijt

Ziggo verliest de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1 na dit jaar. Ziggo Sport bleek niet opgewassen tegen de dikke portemonnee van de Nordic Entertainment Group (NENT). Toch is er nog een lichtpuntje want je kunt straks zes Formule 1-races gratis bekijken via het streamingkanaal van de Scandinavische partij, genaamd Viaplay.
Tot 2024 bij Viaplay kijken
Niet leuk? Helaas, wen er maar aan. NENT heeft namelijk een contract getekend waarin staat dat het drie seizoenen lang de Formule 1-uitzendrechten in handen houdt. Drie seizoenen lang ben je dus aangewezen op Viaplay. Dat is dus tot 2024.
Grand Prix van Nederland
Viaplay zendt alle races uit, ook de kwalificaties en trainingen. Zoals gezegd zijn zes wedstrijden gratis te zien, ook die van de Grand Prix van Nederland in Zandvoort.
Betaalmuur
Het is nog niet bekend wanneer Viaplay in Nederland beschikbaar is. Dat wordt pas later bekendgemaakt. De prijs om een F1-race te bekijken is ook nog niet bekend. Zes races kijk je gratis, de overige races komen achter een betaalmuur. Bij Ziggo zijn tot en met eind 2021 alle races gratis te volgen, op voorwaarde dat je Ziggo-klant bent. Ben je geen Ziggo-klant, dan moet je betalen. De onlangs bijgewerkte F1 TV Pro-service blijft beschikbaar voor fans in Nederland.
Olav Mol verhuist mee?
Of Olav Mol – die nu commentaar geeft op het kanaal van Ziggo Sport – meeverhuist naar Viaplay is nog niet bekend. NENT belooft wel dat het commentaar wordt gegeven in de Nederlandse taal. Er wordt gesproken over ‘experts van wereldklasse’, dus mogelijk dat we hier toch Olav Mol terug gaan zien en horen.
Passie voor de Formule 1
Ian Holmes, Director of Media Rights bij Formula 1, zegt: “Passie voor de Formule 1 staat op dit moment op een historisch hoogtepunt in Nederland en we zijn verheugd om onze samenwerking met NENT Group uit te breiden, die al jarenlang partners zijn in Scandinavië en andere gebieden. Gezien hun toewijding aan de promotie van Formule 1, twijfelen we er niet aan dat ze fans de sport zullen brengen waar ze van houden via dit opwindende nieuwe platform. We kijken ernaar uit om de innovatieve programmering die NENT Group heeft gepland te zien en kunnen niet wachten om later dit jaar terug te keren naar Nederland voor de Nederlandse Grand Prix.”
Topman van NENT aan het woord
Anders Jensen, President en CEO van NENT Group, wil ook wat kwijt: “Nederland is een ideale markt voor Viaplay en een zeer aantrekkelijke volgende stap in onze ambitie om de Europese streamingkampioen te worden. Onze langdurige en multi-market samenwerkingen met belangrijke eigenaren van sportrechten, samen met ons steeds groter wordende aanbod van originele en exclusieve content, stellen ons in staat om Nederlandse kijkers iets nieuws en unieks te bieden. Wanneer we Viaplay naar een nieuwe markt brengen, zoeken we naar duidelijke kansen om te groeien, te innoveren, samen te werken en leiderschap te nemen. Nederland levert op alle punten. Gezien het contentaanbod dat we nu zullen hebben voor onze internationale markten, ben ik ervan overtuigd dat we op zijn minst onze doelstelling van 4,5 miljoen internationale abonnees tegen het einde van 2025 zullen halen.”
Naar verluidt zou NENT ongeveer 30 miljoen euro hebben betaald voor de uitzendrechten.