Autotest – Fiat Tipo 1.6 MultiJet DCT
Gunstig verbruik dankzij dieselmotor en dubbele koppeling automaat
Met de Tipo mikt Fiat op zakelijk rijders en gezinnen die een betaalbare en redelijk ruime auto zoeken. In deze autotest staat een van de meest rijk uitgevoerde versie centraal. De Fiat Tipo Hatchback Business Lusso met een 1.6 MuliJet dieselmotor gekoppeld aan de DCT-versnellingsbak. Een automaat met een dubbele koppeling dus.
Tijdloos uiterlijk
Geen glossy design, maar meer middle of the road, dat is de Fiat Tipo. Een tijdloze vormgeving die vooral een groot publiek moet aanspreken. Hij is leverbaar als sedan, vijfdeurs hatchback en als stationwagen. Die laatste twee zullen vooral voor de verkoopresultaten moeten zorgen. In dit segment is er weinig klandizie voor sedans.
Vooral achterin bovengemiddeld ruim
In deze test dus de hatchback. Het is een ruime auto, wat je vooral achterin merkt. Daar is bovengemiddeld veel plek voor benen, ook voor die van wat langere inzittenden. De stoelen, in de geteste versie met leer bekleed, zitten redelijk goed. De zitting is wat aan de korte kant, maar dat zie je bij meer modellen in deze klasse. De rugleuning geeft opvallend goede zijdelingse steun. Die is overigens niet voorzien van een instelbaar steuntje voor de onderrug. Het kussengedeelte is echter op die plek extra stevig, dus het gemis merk je niet.
“De rugleuning geeft opvallend goede zijdelingse steun”
Twee ongelijke delen
De bagageruimte zit met zijn inhoud van 440 liter op het gemiddelde in dit segment, maar is wel kleiner dan bij een Volkswagen Golf (500 liter). De Tipo Sedan en Stationwagen zitten met hun inhoud van respectievelijk 520 en 550 liter wel weer boven de Duitse segmentgenoot. De achterbank van de Tipo is in twee ongelijke delen neer te klappen.
LEES OOK: Autotest: Fiat Tipo Stationwagon
Connectiviteit dik voor elkaar
Fiat betitelt de Tipo als ‘non-nonsense’. Bladerend door de lijst opties zou je dat niet direct zeggen. De connectiviteit is dik voor elkaar. Ook prima als de Tipo zakelijk gebruikt. De hatchback die we rijden heeft namelijk een Uconnect 7-inch HD LIVE-tablet. Het systeem biedt topkwaliteit entertainment en muziek streamen van TuneIn en Deezer. Ook projecteert het het beeld van de achteruitrijcamera en TomTom satellietnavigatie met 3D-kaarten.
Overduidelijk op comfort afgestemd
Het onderstel is overduidelijk op comfort afgestemd. Dat vangt grote oneffenheden soepel geveerd op. Meestal leidt zo’n karakter tot een wat mindere stabiliteit. Fiat verloochent hier zijn Italiaanse karakter (lees: sportief dynamisch getint) niet. De Tipo stuurt best scherp en geeft ook rechtuit rijdend een rotsvast vertrouwen in de wegligging.
Gunstige match diesel en automaat
De Tipo heeft beproefde technologie. Dat geldt onder meer voor de dieselmotor. De 1.6 MultiJet draait al een tijdje mee in andere modellen. Een turbodiesel met een prima reputatie, die redelijk gunstige verbruikscijfers koppelt aan souplesse. Dus veel kracht bij lage toeren en een niet al te rauwe loop. Met zijn 88 kW (120 pk) levert hij genoeg power voor de Tipo. Het testverbruik ligt zo rond de 6,5 liter over 100 kilometer. De automatische transmissie DCT is een gunstige match. De bak schakelt graag bij lage toeren op en dat kan de dieselmotor prima aan door zijn hoge koppel van 320 Nm al bij 1.750 toeren.
De Fiat Tipo hatchback is verkrijgbaar vanaf 19.995 euro met een 1.4 benzinemotor. Voor de 1.6 MultiJet DCT ben je 5.000 euro meer kwijt. En met het Business Lusso pakket, zoals bij de geteste versie dien je 26.795 euro neer te tellen.