Autotest – Fiat 500 1.2
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Je kent hem al jaren, maar toch zie je dat hij nieuw is. Missie geslaagd, want de ontwerpers van Fiat kregen de opdracht om de 500 te vernieuwen zonder zijn herkenbare en iconische uitstraling te verpesten. Maar er is meer.
Over de populariteit van de Fiat 500 valt niet te twisten. Inmiddels zijn al ruim 1.5 miljoen stuks gebouwd. En waarom zou je iets veranderen wat al goed is? Best een lastige opgave, want eigenlijk wil je niets veranderen. Maar de Fiat 500 is al sinds 2007 nagenoeg ongewijzigd in productie en de concurrentie staat niet stil.
Dus heeft Fiat zich louter geconcentreerd op zaken die er toe doen. Denk aan led-dagrijverlichting, nieuwe koplampen, een chique ondergrille en led-achterlichten. Verder zijn nieuwe wielen, nieuwe in- en exterieurkleuren en nieuwe bekledingstoffen aan het aanbod toegevoegd.
Uconnect
In het interieur geen schokkende wijzigingen, behalve 1 belangrijk ding: er is vanaf heden een infotainmentsysteem met touchscreen gemonteerd. Logisch, past ook bij de huidige tijd. Het is het bekende Uconnect systeem van Fiat met touchscreen, usb, navigatie, Bluetooth en nog veel meer.
1.2 viercilinder
Voor de test reden wij de 1.2 benzineversie, die om belangstingtechnische redenen werd geschrapt, maar weer terug is van weggeweest. Het fiscale beleid is hier immers ook weer bijgesteld, dus nu liggen de zaken weer anders.
De 69 pk sterke 1,2-liter viercilinder produceert niet dat nostalgische geluid van de TwinAir motor, maar is wel prettig in de omgang. Hij is stil en opvallend zuinig in de praktijk.
Prettige krachtbron
Rond de 50 à 60 km/u in z’n vierde versnelling rijdt hij het lekkerst. Hebben de Italianen goed gedaan. Op de snelweg kost het geen enkele moeite om de Fiat 500 op snelheid te houden. Je hoeft nauwelijks gas te geven en dat merk je in het verbruik. Gemiddeld 1 op 20 is makkelijk haalbaar.
Verder is de Fiat 500 net zo karaktervol, aaibaar en hip zoals hij altijd is geweest. Maar dankzij subtiele vernieuwingen voelt hij wel nieuw aan en niet als een auto die al acht jaar in de verpakking zit. Dus, missie geslaagd.