En de nieuwe BMW M3 Touring kost…
Prijs van de meest praktische BMW M3 is bekend
BMW maakt de vanafprijs bekend van de meest praktische M3: de BMW M3 Touring. Is de meerprijs ten opzichte van de normale BMW M3 Sedan fors?
Eerste estateversie van iconische M3
De BMW M3 Touring leek al voor zijn officiële marktintroductie een schot in de roos. Iedereen was dan ook reuze benieuwd wat BMW zou klaarspelen met zijn eerste estateversie van de iconische M3. Hoewel het recept tot de verbeelding sprak, is het natuurlijk altijd nog even wachten op de uitwerking.
Prijs BMW M3 Touring
Oordeel zelf: zou jij een BMW M3 Touring verkiezen boven een M3 Sedan? Weet in ieder geval dat je voor een Touring-variant iets dieper in de buidel moet tasten. BMW levert de M3 Touring alleen als Competition xDrive. De Nederlandse vanafprijs komt uit op 138.967 euro. Daarmee is de M3 Touring 4.119 euro duurder ten opzichte van de BMW M3 Competition xDrive Sedan die voor 134.848 euro in de prijslijst staat.
Laadruimte
Het grootste verschil zit hem natuurlijk in het praktische totaalpakket. BMW M3 Touring heeft een laadvermogen dat kan worden vergroot van 500 liter tot maximaal 1.510 liter. Een elektrisch te openen achterklep is standaard, inclusief handige, afzonderlijk te openen achterruit. De rugleuning van de achterbank is neerklapbaar in verhouding 40:20:40. Onder de bagageruimte zit een fors opbergvak. Een handig scheidingsnet voor de bagageruimte en afdekhoes voor bagage is inbegrepen. Een anti-sliprails voor bagageruimte is optioneel verkrijgbaar.
Prestaties
Nog even alle cijfers in een notendop. De BMW M3 Touring is de vierde carrosserievariant in de line-up van high-performance modellen in de premium middenklasse. Want je hebt al een M3 Sedan, M4 Coupé en M4 Cabrio. De cijfers op een rij: 375 kW (510 pk) vermogen, 650 Nm koppel, 0-100 km/h in 3,6 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Actief M Sperdifferentieel
Het motorvermogen wordt via een achttraps M Steptronic-transmissie met Drivelogic overgebracht op het wegdek. M xDrive vierwielaandrijving heeft een actief M Sperdifferentieel op de achteras voor het maximaliseren van tractie en dynamiek. Het accent van de aandrijving ligt op achterwielen. De bestuurder kan kiezen uit drie modi om de prestatie-ervaring naar eigen smaak aan te passen: 4WD, 4WD Sport en 2WD met 100% achterwielaandrijving en uitgeschakeld stabiliteitscontrolesysteem. In 2WD-modus van het M xDrive-systeem is de wielslipbeperking instelbaar in tien trappen. Je kunt dan ook kiezen voor een M Drift Analyzer en M Laptimer.
Remmerij en wielen
De nieuwe BMW M3 Touring heeft ook een geïntegreerd remsysteem met twee instellingen voor pedaalgevoel en respons. Een M Compound-remsysteem is standaard. Optioneel levert BMW M Carbon keramische remschijven. Voor installeert BMW wielen in de maat 19 inch, achter is dat 20 inch. Op verzoek leveren de Duitsers de auto af op circuitbanden.