Einde van een tijdperk: dit is de laatste Chrysler 300
Uitzwaaimodel met 6,4-liter Hemi V8
Na ruim tien jaar valt het doek voor de tweede generatie Chrysler 300. Het allerlaatste exemplaar rolt binnenkort van de band. De 300 is de meest succesvolle achterwielaangedreven Amerikaanse sedan sinds de jaren ’70.
Chrysler 300
Het Amerikaanse merk Chrysler brengt al vele jaren auto’s uit met het getal 300 in de modelnaam. In eerste instantie deden ze dit in de jaren ’50 met de Chrysler 300. Hierop volgde in het begin van de jaren 2000 de 300M. Deze auto werd opgevolgd door de eerste generatie van de moderne 300, die veel van zijn techniek deelde met auto’s van Mercedes-Benz. De auto is vooral bekend geworden als Chrysler 300C, de meest gangbare uitvoering van de 300. In Europa werd het model uitsluitend als 300C geleverd.
Europa
In Amerika werd de moderne Chrysler 300 een enorm succes en ook in Nederland zag je hem af en toe rijden. Tussen 2004 en 2010 werden in ons land 2.717 exemplaren verkocht. Alle Europese 300C-modellen werden tot 2010 door Magna Steyr in Graz, Oostenrijk gebouwd. De tweede generatie vanaf 2011 werd tot 2014 in Nederland geleverd als Lancia Thema. Daarvan gingen er slechts 108 exemplaren op geel kenteken.
Gelimiteerd tot 2.200 stuks
In Europa is het feest allang afgelopen voor de 300C, maar in Amerika bleef het model nog lang in productie. Maar nu is het echt klaar voor de Amerikaanse sedan. Op 31 december rolt de allerlaatste auto van de band. Met een speciaal uitzwaaimodel van de Chrysler 300C sluit Chrysler het 300-hoofdstuk in stijl af. In het vooronder ligt een monsterlijk dikke Hemi V8, die goed is voor 492 pk en 644 Nm. Het gaat om een speciale serie die is gelimiteerd tot slechts 2.200 stuks.
V8-geweld
Een sprint naar 100 km/u doet de auto in 4,3 seconden en het V8-geweld stopt pas bij 257 km/u. Als Amerikaanse eigenaren het uitlaatgeluid even zat zijn, kunnen ze met behulp van het ingebouwde kleppensysteem het geluid dempen. Net zoals bij eerdere versies heeft de laatste 300C een automaat en is hij achterwielaangedreven.
Oude wijn in nieuwe zakken
De huidige, tweede generatie werd in 2011 geïntroduceerd en bevat nog veel dezelfde techniek als de eerste generatie uit 2005. Dat zie je direct, als je op de foto hieronder kijkt naar het interieur van de huidige 300, dat uit 2005 lijkt te stammen.