Eerste Chinees ooit in Formule 1
Alfa Romeo bevestigt komst
Het hing al een tijdje in de lucht, maar de kogel is nu eindelijk door de kerk: Guanyu Zhou gaat in 2022 rijden voor Alfa Romeo in de Formule 1. Hiermee is hij de eerste Chinese coureur ooit in de koningsklasse van de autosport.
Wie is Guanyu Zhou?
De in China geboren Zhou is, net zoals vrijwel iedere autocoureur, begonnen met karten. Na dit een aantal jaar te hebben gedaan in China, is hij dit gaan proberen in het Verenigd Koninkrijk. Niet onverdienstelijk, aangezien hij in 2013 kampioen wist te worden van zowel de Britse als de Europese Rotax Max Junior-kampioenschap. Dit leverde hem dan ook een plekje in de Ferrari Drive Acadamy. Dezelfde opleiding waar o.a. ook Charles Leclerc, Sergio Perez, Mick Schumacher en Lance Stroll hun carrière begonnen.
Raceprestaties
Inmiddels heeft de 22-jarige Aziaat een aantal seizoenen kunnen doorbrengen achter het stuur van formule-auto’s. Startend in de Formule 4 in 2014 tot aan de Formule 2 afgelopen jaar. Zhou heeft een aantal overwinningen, podiumplekken en pole-positions op zijn naam geschreven in de verschillende klassen, maar leek daarin nog niet heel consistent en zijn de prestaties per seizoen wisselvallig. Wel ontving hij in 2019 de Anthoine Hubert Award voor de beste rookie in de Formule 2.
Stoelendans
Alfa Romeo heeft met de komst van Zhou alle stoeltjes bezet voor 2022. George Russell klopte al even op de deur bij Mercedes, dus de kans dat hij Valtteri Bottas zou vervangen aan het einde van dit seizoen was groot. Alfa Romeo zag op haar beurt kans om Bottas binnen te halen omdat oud-wereldkampioen Kimi Räikkönen besloten heeft te stoppen na dit seizoen.
Antonio Giovinazzi
Bottos is dus een zekerheidje voor 2022, maar het bleef lang stil rond Antonio Giovinazzi. Wordt hij de teamgenoot van Bottas niet? Inmiddels is duidelijk geworden dat Guanyu Zhou het stoeltje van Giovinazzi overneemt. De Italiaan is daar allerminst blij mee en haalt op zijn beurt uit naar Alfa Romeo: “F1 is emotie, talent, auto’s, risico en snelheid. Maar wanneer geld in het spel komt kan het ook meedogenloos zijn. Ik geloof in de verrassing van een onverwacht resultaat, van grote of kleine overwinningen bereikt door ieders toewijding”, aldus Giovinazzi in de post op zijn Instagram-account.
Populariteit in China
Zhou zou inderdaad een grote zak met sponsorgeld meenemen naar Alfa Romeo, meer dan Giovinazzi zou kunnen inbrengen. Helaas voor Antonio is dit hoe het spelletje werkt in de Formule 1. Hoewel het niet helemaal eerlijk is dat geld inmiddels bijna belangrijker is dan talent, biedt een Chinese coureur wel nieuwe kansen. Dat zijn vooral kansen van commerciële aard. De Chinezen krijgen namelijk steeds meer interesse in de Formule 1. Alfa Romeo ontkent dan ook niet dat de overstap van Zhou naar de F1 een mogelijkheid is om commerciële relaties aan te gaan met China.