Een wonder: dit is de nieuwe Lada Niva (2020)
Russische 4x4 sinds 1977 in productie
Wat hebben de Lada Bushman, Cossack, Fora, Hussar, Job, Taiga en Diva allemaal met elkaar gemeen? Het zijn allemaal buitenlandse versies van dezelfde auto. Namelijk de Lada Niva. Dit prachtig stukje communistisch design stamt uit 1977, maar is nog steeds in productie. Sterker nog, hij heeft een facelift gekregen voor het modeljaar 2020.
Lada Akker
Vrij vertaald uit het Russisch betekent Niva: veld of akker. Een beter passende naam hadden wij niet kunnen verzinnen. In veertig jaar tijd is de hoekige Lada Niva bijna hetzelfde gebleven. Alleen zijn naam is rigoureus aangepast. Sinds 2014 heet hij de Lada 4×4. Toch heeft deze comrade nu ook een optische upgrade gekregen.
Exterieur
Het exterieur heeft een hele kleine upgrade gekregen. De mistlampen zitten nu in de voorbumper verwerkt. Het uiterlijk van de Lada 4×4 is verder gewoon hetzelfde: vierkant. Geen Full LED-koplampen of zwevende daklijn voor deze robuuste Rus.
Interieur
Hier heeft Lada echt stappen gemaakt. Het gehele dashboard is namelijk nieuw. Tussen de snelheidsmeter en toerenteller pronkt nu zelfs – hou je vast – een heuse digitale boordcomputer. Maar dat is niet alles!
De verwarming bedien je voortaan met draaiknoppen, in plaats van schuifknoppen. De techniek staat voor niets. De gebruikte materialen in het interieur zijn nu ook van hogere kwaliteit. Zwart plastic was nog nooit zo mooi.
Verboden in Europa
Het wordt wel lastig om er één te bemachtigen. Leuk, zo’n auto met retro looks − maar de techniek is ook gedateerd. In 1977 brengt Lada de Niva voor het eerst op de markt. Nu, 42 jaar later, komt deze auto op verschillende punten niet meer door de keuring heen en voldoet hij al zeker niet meer aan de strenge Europese uitstootnormen. Zo ligt er voorin nog steeds een onzuinige 1,7-liter viercilinder benzinemotor die slechts 83 pk produceert.