Dit is de nieuwe MINI Cooper met benzinemotor
Komt als MINI Cooper C en MINI Cooper S
MINI stelt op basis van de vijfde generatie van de MINI 3-Deurs nu ook de benzineversie voor. Hij komt in twee smaken: als MINI Cooper C en als MINI Cooper S. De uitlaat is bij beide modellen weggewerkt zodat het verschil met een elektrische Cooper bijzonder klein is.
Power of choice
“Bij MINI betekent ‘Power of Choice’ dat we naast volledig elektrische MINI-modellen ook modellen aanbieden met een benzinemotor. De auto is ideaal voor iedereen die in een ‘klassieke’ MINI 3-Deurs wil rijden en de traditionele prestaties en het karakteristieke geluid van een verbrandingsmotor waarderen”, zegt Stefanie Wurst, Head of MINI.
Twee verschillende aandrijflijnen
De MINI Cooper C vormt de basisversie met een driecilinder benzinemotor met een vermogen van 115 kW (156 pk). Het koppel komt uit op 230 Nm, goed voor een 0-100-spring van 7,7 seconden. De Cooper C heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 5,9 tot 6,5 l/100 km en een gecombineerde CO2-uitstoot van 133 tot 146 g/km.
De MINI Cooper S heeft een viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 300 Nm. De Cooper S heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 6,1 tot 6,7 l/100 km en een CO2-emissie van 138 tot 150 g/km. De Cooper S-versie sprint in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u.
Exterieurdesign
Aan de voorkant van de benzineversies bepaalt de nieuwe achthoekige grille het gezicht. De kleinste radarsensor van de BMW Group tot nu toe bevindt zich op de horizontale steun tussen de luchtinlaten. In totaal ondersteunen twaalf ultrasone sensoren in de MINI Cooper de rijhulpsystemen. Horizontale led-dagrijverlichting onderstreept het nieuwe uiterlijk in de standaardinstelling. Het opvallende uiterlijk wordt versterkt door drie selecteerbare lichtsignaturen voor de dagrijverlichting van de MINI led-koplampen en de opnieuw ontworpen matrixachterlichten. Alle drie de selecteerbare lichtsignaturen beginnen en eindigen met een speciaal welkomst- of afscheidsanimatie.
Het interieur
Het minimalistische interieurontwerp van de MINI Cooper is geïnspireerd op de klassieke Mini. Het nieuwe stuur, het ronde oled-display, de typische MINI toggle bar met tuimelschakelaars en het tweekleurige dashboard van textiel zorgen voor een opvallend sfeertje. Door de achterbank neer te klappen in een verhouding van 60:40 kan de bagageruimte flexibel worden uitgebreid van 210 liter tot een volume van maximaal 725 liter.
Toggle bar
De belangrijkste rijfuncties (parkeerrem, versnellingshendelaar, ‘start-/stopsleutel’, belevingsmodusschakelaar, volumeregeling) zijn rechtstreeks toegankelijk via de kenmerkende toggle bar. De versnellingshendelaar in de middenconsole maakt plaats voor het nieuwe Wireless Charging Shelf 2.0. Smartphones kunnen hier worden neergelegd en draadloos worden opgeladen.
MINI Interaction Unit
De MINI Interaction Unit is dichter bij de bestuurder geplaatst in de MINI Cooper-cockpit. De diameter van het dunne oled-display met hoge resolutie en hoogwaardige glazen rand is 240 mm. De bedieningslogica is vergelijkbaar met die van een smartphone en kan intuïtief met aanraking worden bediend.
Vier trims
De nieuwe uitrustingsvarianten Essential, Classic, Favoured en JCW bieden een breed scala aan aanpassingsmogelijkheden. Afhankelijk van de bekleding zijn de nieuwe MINI Cooper C en MINI Cooper S verkrijgbaar met verschillende carrosserieafwerkingen en interieurafwerkingen.
De carosseriekleuren kunnen worden gecombineerd met een van de vier dakkleuren en zorgen voor verschillende contrasten. De kleurcombinaties zijn trim-specifiek, een exclusieve optie in combinatie met het Favoured Trim-pakket is bijvoorbeeld het Spray-Tech-ontwerp van het kenmerkende Multitone Roof. Deze heeft een kleurverloop in drie kleuren. Er zijn nieuwe, aerodynamische geoptimaliseerde ontwerpen beschikbaar voor de aluminium velgen van 16- tot 18-inch.