De compleet nieuwe Nissan X-Trail heeft een stroomgenerator onder de motorkap
Een SUV met een bijzondere aandrijflijn
Het Europese vlaggenschip van Nissan is terug! De nieuwe, vierde generatie X‑Trail liet even op zich wachten, maar is extra bijzonder. Hij heeft een benzinemotor, maar die drijft de wielen niet aan. Hoe zit dat!?
Hybride
In Amerika is hij al eventjes te koop – als de Nissan Rogue – maar nu komt de nieuwste versie van de grote SUV van Nissan dan ook eindelijk naar Europa. De nieuwe X-Trail is de grootse SUV die Nissan in de Europese showrooms plaatst. Net als de vorige generatie is hij weer leverbaar met voor- of vierwielaandrijving en vijf of zeven zitplaatsen. Onder de motorkap is alles anders. Het model wordt leverbaar met twee bijzondere hybride aandrijflijnen.
e-Power
Laten we beginnen met de voorwielaangedreven versie. Deze instapper maakt gebruik van een 1,5-liter driecilinder turbomotor met variabele compressie, een generator, een omvormer én een 203 pk en 330 Nm sterke elektromotor. De verbrandingsmotor drijft de wielen niet aan, maar is er om elektriciteit op te wekken. De elektromotor zorgt voor de aandrijving. Deze variant zit in 8 seconden op de 100 km/u en is enkel leverbaar als vijfzitter.
e-4ORCE
Zoek je meer vermogen en méér grip? Dan moet je voor de e-4ORCE-versie kiezen. Deze beschikt over dezelfde setup als de voorwielaangedreven X-Trail, maar is verder voorzien van een extra elektromotor, die op de achteras ligt. Deze versie heeft dus vierwielaandrijving én beschikt bovendien over 10 extra pk’s. Nissan noemt het vierwielaandrijvingssysteem systeem e-4ORCE. De ‘e’ in e-4ORCE staat voor de aandrijving door de elektromotor. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie en de ‘4’ naar de vierwielaandrijving. Een sprint van 0-100 km/u in de krachtigste X-Trail duurt 7 seconden. De versie met één motor haalt een maximumsnelheid van 170 km/h en de configuratie met twee motoren stopt pas bij 180 km/u met versnellen. Alleen de X-Trail e-4ORCE is leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen.
Qashqai e-Power
De nieuwe X-Trail is het tweede model in Nissans Europese modellenaanbod dat is voorzien van deze zogeheten e-POWER aandrijflijn. Dankzij de elektrische aandrijving zit er geen vertraging in de reactie op het gaspedaal, zoals bij conventionele aandrijving of een traditionele hybride. De directe reactie zorgt voor een vlotte rijbeleving.
Bovendien kan de benzinemotor volgens Nissan altijd op het optimale toerental draaien én met de beste compressieverhouding, wat zorgt voor een betere efficiëntie en minder CO2-uitstoot ten opzichte van een traditionele verbrandingsmotor. Er is daarnaast ook geen versnellingsbak, die normaal gesproken voor vermogensverlies zorgt. We maakten al eerder kennis met de innovatieve aandrijflijn in de Qashqai e-Power.
Design
Het exterieur van de X-Trail heeft kenmerkende Nissan designelementen zoals het ‘zwevende’ dak en de V-motion-grille. De koplampen lijken een geheel met de voorbumper, met gecombineerde dagrijverlichting en richtingaanwijzers tegen de rand van de motorkap. In het zijaanzicht zorgen de geprononceerde wielkasten voor en achter voor een robuuste look. De Japanse SUV is leverbaar met de keuze uit tien carrosseriekleuren met vijf two-tone-combinaties. In totaal is er dus keuze uit vijftien varianten.
Interieur
In het interieur bespeuren we een hoop technologie. Het wordt gedomineerd door een 12,3-inch infotainmentsysteem en een even groot digitaal instrumentarium achter het stuurwiel. Daarnaast is er nog een fors 10,8-inch breedbeeld head-up display leverbaar, waarop de belangrijke navigatie-aanwijzingen, meldingen van assistentiesystemen en verkeersinformatie op de voorruit wordt geprojecteerd. De nieuwste generatie ProPILOT Assist bestuurdersassistentie is aanwezig en biedt de bestuurder ondersteuning tijdens het rijden.
Praktisch
In de X-Trail is er plek voor zeven personen – als je kiest voor de versie met drie zitrijen – maar achterin pas je alleen als je kleiner dan 1,60 meter bent. De stoelen van de derde zitrij kun je in de vloer van de bagageruimte opbergen, waardoor er 580 liter opbergruimte ontstaat. Dat is 20 liter meer dan in zijn voorganger. De achterbank is in een 60:40-verdeling neerklapbaar en er is een centraal luik zodat ook lange voorwerpen zoals ski’s eenvoudig vervoerd kunnen worden zonder de achterbank neer te klappen. De achterbank kan ook in zijn geheel naar voren schuiven om de bagageruimte achterin te maximaliseren en nog beter toegang te bieden tot de derde zitrij.
Naar verwachting staan de eerste exemplaren rond november bij de Nissan dealer. Prijzen maakt het merk binnenkort bekend.
Bekijk ook: