
De Toyota GR86 doet denken aan vroeger
Met ongeblazen motor en achterwielaandrijving

De evolutie van de GT86, de GR86 brengt ons terug naar de tijden waarin de combinatie van een ongeblazen krachtbron en achterwielaandrijving toch redelijk normaal was voor een sportwagen. Deze compacte coupé is de nieuwste toevoeging aan het drieluik van lekkere sportauto’s van Toyota, dat verder bestaat uit de Toyota GR Supra en Toyota GR Yaris. Op papier belooft de GR86 in ieder geval veel goeds!
Toyota GAZOO Racing, de racedivisie van Toyota, heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van deze auto. Onder deze naam doet Toyota mee aan diverse disciplines in de racewereld waaronder World Rally Championship (WRC) en de World Endurance Championship (WEC).
Net even beter
De afmetingen van de GR86 zijn vrijwel identiek aan die van de GT86. Wel ligt de GR86 10 mm lager en is de wielbasis 5 mm groter. De zitpositie van de bestuurder is 5 mm lager ten opzichte van de GT86. Daarnaast is er, mede door de kennis van GAZOO Racing, veel aandacht besteed aan het verbeteren van de aerodynamica.
Prestaties
Net als bij de Toyota GT86 heeft de nieuwe GR86 een boxermotor waarvan de inhoud is gestegen. Voorheen was dit een 2 liter, de GR86 heeft een 2,4 liter in het vooronder. Daarmee stijgt ook het vermogen met 17%: van 147 kW/200 pk naar 172 kW/234 pk en van 205 Nm naar 250 Nm. Lekker! De acceleratietijd van 0 naar 100 km/u is 6,3 seconden voor de handgeschakelde variant en 6,9 seconden voor de automaat, wat toch wel opmerkelijk is. De topsnelheid van de GR86 ligt op 226 km/u voor de handgeschakelde versie en 216 km/u met de automaat.
Lekker sturen
Iedereen was het erover eens dat de GT86 vermogen miste, maar dat tekort in power lijkt met de GR86 nu enigszins te zijn opgelost. Lekker sturen deed de GT86 zeker en Toyota geeft aan dat de GR86 nog beter moet sturen. Dit komt door het gebruik van lichtere, sterkere materialen in het onderstel en moeten zorgen voor extra stijfheid en een lager gewicht. De carrosserie zou 50% stijver moeten zijn en ook is het zwaartepunt is verlaagd door het gebruik van aluminium voor delen zoals het dak en de motorkap. Ook de gewichtsverdeling 53/47 voor/achter is natuurlijk goed voor elkaar. Verder komt de GR86 met een Torsen limited-slip-differentieel.
GR86 in Europa
Toyota verwacht de nieuwe GR86 in het voorjaar van 2022 op de Europese markt te brengen waaronder ook in Nederland. De prijzen maakt Toyota later bekend.





