De Suzuki Celerio in 5 testnotities
Suzuki neemt afscheid van de Alto. Het doet dat met de nieuwe Suzuki Celerio. Een test met deze opvolger van de Alto bewijst dat de nieuwe Suzuki Celerio een grote stap voorwaarts is. Bekijk de volgende 5 testnotities maar eens.
1. De nieuwe Suzuki Celerio is volgens Suzuki nóg zuiniger dan de Alto. En ook van die Suzuki loopt je spaarvarken nou niet bepaald leeg. Suzuki geeft voor de Celerio een verbruik op van 1 op 27,7 gemiddeld. Bij de Alto is dit 1 op 24,4. Wij realiseerden tijdens onze rijtest 1 op 20. Zónder heel bewust zuinig te rijden.
2. De Suzuki Celerio is verrassend ruim. Behalve kinderen zitten ook twee volwassenen prima achterin. Met voldoende hoofd- en beenruimte, zo merkten we zelf. De bagageruimte is bijna twee keer zo groot! Van 129 naar 254 liter.
3. Suzuki’s kleintje is duidelijk groot geworden. Letterlijk (want: 3,6 versus 3,5 m lang) en figuurlijk. Hij rijdt tamelijk comfortabel (fijn toen we een keer wat langer onderweg waren) en stabiel tot op hogere snelheid. Bovendien blijft het vanbinnen aangenaam stil.
4. Het driecilinder motortje levert 68 pk (50 kW). Net als in de Alto. Ook het koppel bleef gelijk: 90 Nm bij 3.500 t.p.m. Erg? Welnee. De Celerio is afgeslankt in vergelijking tot de Alto. Hij weegt slechts 790 kilo. En dan is 68 pk voldoende om vlot vooruit te komen. Wij hadden in ieder geval nimmer het idee iets tekort te komen.
5. Ook al is de Celerio vanbuiten groter dan de Alto, je schiet nog altijd overal makkelijk tussendoor. Vooral in de stad zaten we daarom met een grote glimlach achter het stuur. En omdat de auto ook echt bij de achterruit ophoudt, parkeer je de Celerio kinderlijk eenvoudig in. De prijzen van de Suzuki Celerio beginnen bij 9.999 euro. Ondanks de 5 testnotities toch liever geen afscheid van de Alto nemen? Suzuki heeft er nog enkele in de aanbieding, voor 9.799 euro.
[gallerij-1]