![Een strakke zwarte BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor het Museum van Liverpool op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-15-640x480.jpg)
De nieuwe BAC Mono: nog extremer en nieuwe motor
Formule-auto voor de ultieme rijbeleving op de openbare weg
![]() |
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De nieuwe BAC Mono is bijzonder licht en levert nóg betere prestaties dan zijn voorganger. En nog mooier: je mag met deze eenpersoons superauto gewoon op de openbare weg rijden.
Nieuwe generatie
Er zijn niet veel BAC Mono’s – en al helemaal niet in Nederland – maar we schreven desondanks al vaker over deze unieke auto. De kleine Britse fabrikant Briggs Automotive Company (BAC) is flexibel en verbetert zijn auto’s continu. Nu lanceert BAC een nieuwe generatie van de BAC Mono.
2,3-liter turbomotor
De nieuwe Mono deelt zijn ‘design-DNA’ met de heel speciale Mono R. Hij wordt aangedreven door een 2,3-liter viercilinder turbomotor met 244 kW (332 pk) vermogen, die ontwikkeld is door specialist Mountune. Desondanks voldoet de auto aan de nieuwste Europese emissie- en geluidsnormen.
Grafeen
De Mono weegt slechts 570 kg – nog eens tien kilogram lichter dan de vorige generatie – ondanks dat de motor iets zwaarder is als gevolg van de maatregelen om hem aan alle Europese eisen te laten voldoen. Om gewicht te besparen maakt BAC gebruik van onder meer grafeen, een koolstofmateriaal dat meer dan 200 keer sterker is dan staal.
“De BAC Mono weegt slechts 570 kg. Om gewicht te besparen maakt BAC gebruik van een koolstofmateriaal dat meer dan 200 keer sterker is dan staal”
Gewichtsbesparing
BAC richt zich steeds op innovatie en gewichtsbesparing om de prestaties van zijn auto’s verder te verbeteren. Het unieke design van bijvoorbeeld de wielen van de nieuwe Mono zorgt ervoor dat ze uitzonderlijk licht en sterk zijn. Per stuk wegen ze slechts 2,2 kg.
Stilistische grenzen
BAC zoekt de grenzen op van wat stilistisch mogelijk is in de wereld van de superauto’s. De nieuwe Mono moest er nóg strakker en lichter uitzien dan zijn. Een sprekend voorbeeld is de indrukwekkende haaienneus, die het frontale oppervlak verkleint en de aerodynamica verbetert.
Ultimate Driving Experience
De eerste generatie van de Mono staat bij de liefhebbers bekend om de uiterst pure rijervaring die hij biedt. Voor de nieuwe generatie hebben de ingenieurs aanpassingen gedaan om dynamiek en prestaties op een ongekend hoog niveau te brengen. Zo is het zwaartepunt van de auto verder verlaagd en is het gewicht vrijwel perfect verdeeld door toepassing van een grotere tank die lager in de auto is gemonteerd en de plaatsing van de accu in het midden van de auto, onder de bestuurder. Door aanpassingen aan de wielophanging en instelbare dempers ligt de BAC Mono nog stabieler op de weg en is hij nog wendbaarder.
“De dynamiek is verder verbeterd, het zwaartepunt verlaagd, de gewichtsverdeling bijna perfect – voor de ultieme rijbeleving”
Prestaties
Topsnelheid: 274 km/u
0-100 km/u: minder dan 3 seconden
Vermogen: 244 kW (332 pk)
Koppel: meer dan 400 Nm
Gewicht: 570 kilogram
![Close-up van de zijspiegel van een BAC Mono en een deel van de motorkap, met een strak ontwerp en technische details.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-36-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van de cockpit van de BAC Mono met de nadruk op het stuur en het raceharnas.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-35-360x270.jpg)
![Close-up van het ophangsysteem van de BAC Mono met een gele schokdemper.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-34-360x270.jpg)
![Close-up van een koolstofvezelpatroon op de carrosserie van een BAC Mono.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-33-640x480.jpg)
![Close-up van de koolstofvezel achtervleugel van een BAC Mono met geïntegreerd LED-remlicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-32-360x270.jpg)
![Close-up van een BAC Mono koolstofvezel gedetailleerde sportwagenkoplamp en frontsplitter.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-31-360x270.jpg)
![Close-up van de frontsplitter van de BAC Mono en de dubbele koplampen met koolstofvezelafwerking.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-30-640x480.jpg)
![Zwart en zilverkleurig BAC Mono autowiel met krachtig remsysteem.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-29-360x270.jpg)
![Close-up van de achterwielophanging van een BAC Mono-sportwagen onder donkere wolken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-28-360x270.jpg)
![Close-up van het hoogwaardige voertuigwiel van een BAC Mono met opvallend lichtmetalen ontwerp, geparkeerd op een nat asfalt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-27-640x480.jpg)
![Close-up van het voorwiel en het aerodynamische ontwerp van een BAC Mono, geparkeerd op een stedelijk plein met gebouwen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-26-360x270.jpg)
![Bovenaanzicht van een futuristische witte BAC Mono-sportwagen met unieke wielkasten op een betegeld oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-25-360x270.jpg)
![Hoge hoekmening van een moderne BAC Mono-sportwagen met zwarte accenten, geparkeerd op een grijze tegelvloer.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-24-640x480.jpg)
![Close-up van een BAC Mono-sportwagen met focus op de zijspiegel, tegen een wazige stadsachtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-23-360x270.jpg)
![Close-up van een stuurwiel en dashboardbediening met BAC Mono-merklogo's wazig op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-22-360x270.jpg)
![Een close-up van de achterkant van een BAC Mono, met een architectonisch gebouw wazig op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-21-640x480.jpg)
![Close-up van het strakke ontwerp van de achterkant van een BAC Mono tegen een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-20-360x270.jpg)
![Close-up van het achterwiel en de remmen van de BAC Mono, natte grond die wijst op recente regen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-19-360x270.jpg)
![Close-up van de lichtmetalen velgen van de BAC Mono met remschijf en remklauw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-18-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een BAC Mono met ophanging en stadsgebouwen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-17-360x270.jpg)
![Een zwarte BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor het Museum van Liverpool op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-16-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor het Museum van Liverpool op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-15-640x480.jpg)
![Een BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor het Museum van Liverpool onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-14-360x270.jpg)
![Een laaghoekaanzicht van een zwarte BAC Mono-sportwagen, geparkeerd buiten het museum van Liverpool onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-13-360x270.jpg)
![Een BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor een groots historisch gebouw onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-12-640x480.jpg)
![Een strakke BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor een sierlijk historisch gebouw met een grote klokkentoren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-11-360x270.jpg)
![Een strakke BAC Mono in een natte stadsstraat met bewolkte luchten en historische gebouwen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-10-360x270.jpg)
![Een zwarte BAC Mono-sportwagen geparkeerd op een natte promenade met het Museum van Liverpool op de achtergrond op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-9-640x480.jpg)
![Een strakke BAC Mono-sportwagen geparkeerd op een natte stoep met een bewolkte hemel en een modern gebouw op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-8-360x270.jpg)
![Een krachtige BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor het Museum van Liverpool onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-7-360x270.jpg)
![BAC Mono raceauto met open wielen geparkeerd op een stedelijk plein met moderne en historische gebouwen op de achtergrond onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-6-640x480.jpg)
![BAC Mono-sportwagen gefotografeerd vanuit een overheadperspectief.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-5-360x270.jpg)
![Een BAC Mono-sportwagen geparkeerd op een ruim stadsplein met historische gebouwen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-4-360x270.jpg)
![Een gestroomlijnde BAC Mono-sportwagen geparkeerd voor een sierlijk historisch gebouw met bewolkte luchten erboven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-3-640x480.jpg)
![Een laaghangende BAC Mono-sportwagen geparkeerd op een stedelijk plein met donkere wolken erboven, en het museum van Liverpool op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-2-360x270.jpg)
![Een BAC Mono-sportwagen geparkeerd op een nat plein met het Museum van Liverpool op de achtergrond op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/03/BAC-Mono-2020-1-360x270.jpg)