De nieuwe BAC Mono: nog extremer en nieuwe motor
Formule-auto voor de ultieme rijbeleving op de openbare weg
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De nieuwe BAC Mono is bijzonder licht en levert nóg betere prestaties dan zijn voorganger. En nog mooier: je mag met deze eenpersoons superauto gewoon op de openbare weg rijden.
Nieuwe generatie
Er zijn niet veel BAC Mono’s – en al helemaal niet in Nederland – maar we schreven desondanks al vaker over deze unieke auto. De kleine Britse fabrikant Briggs Automotive Company (BAC) is flexibel en verbetert zijn auto’s continu. Nu lanceert BAC een nieuwe generatie van de BAC Mono.
2,3-liter turbomotor
De nieuwe Mono deelt zijn ‘design-DNA’ met de heel speciale Mono R. Hij wordt aangedreven door een 2,3-liter viercilinder turbomotor met 244 kW (332 pk) vermogen, die ontwikkeld is door specialist Mountune. Desondanks voldoet de auto aan de nieuwste Europese emissie- en geluidsnormen.
Grafeen
De Mono weegt slechts 570 kg – nog eens tien kilogram lichter dan de vorige generatie – ondanks dat de motor iets zwaarder is als gevolg van de maatregelen om hem aan alle Europese eisen te laten voldoen. Om gewicht te besparen maakt BAC gebruik van onder meer grafeen, een koolstofmateriaal dat meer dan 200 keer sterker is dan staal.
“De BAC Mono weegt slechts 570 kg. Om gewicht te besparen maakt BAC gebruik van een koolstofmateriaal dat meer dan 200 keer sterker is dan staal”
Gewichtsbesparing
BAC richt zich steeds op innovatie en gewichtsbesparing om de prestaties van zijn auto’s verder te verbeteren. Het unieke design van bijvoorbeeld de wielen van de nieuwe Mono zorgt ervoor dat ze uitzonderlijk licht en sterk zijn. Per stuk wegen ze slechts 2,2 kg.
Stilistische grenzen
BAC zoekt de grenzen op van wat stilistisch mogelijk is in de wereld van de superauto’s. De nieuwe Mono moest er nóg strakker en lichter uitzien dan zijn. Een sprekend voorbeeld is de indrukwekkende haaienneus, die het frontale oppervlak verkleint en de aerodynamica verbetert.
Ultimate Driving Experience
De eerste generatie van de Mono staat bij de liefhebbers bekend om de uiterst pure rijervaring die hij biedt. Voor de nieuwe generatie hebben de ingenieurs aanpassingen gedaan om dynamiek en prestaties op een ongekend hoog niveau te brengen. Zo is het zwaartepunt van de auto verder verlaagd en is het gewicht vrijwel perfect verdeeld door toepassing van een grotere tank die lager in de auto is gemonteerd en de plaatsing van de accu in het midden van de auto, onder de bestuurder. Door aanpassingen aan de wielophanging en instelbare dempers ligt de BAC Mono nog stabieler op de weg en is hij nog wendbaarder.
“De dynamiek is verder verbeterd, het zwaartepunt verlaagd, de gewichtsverdeling bijna perfect – voor de ultieme rijbeleving”
Prestaties
Topsnelheid: 274 km/u
0-100 km/u: minder dan 3 seconden
Vermogen: 244 kW (332 pk)
Koppel: meer dan 400 Nm
Gewicht: 570 kilogram