Bugatti Chiron Pur Sport, de overtreffende trap
Slechts 60 exemplaren
Slechts 60 stuks, een vanafprijs van 3 miljoen euro exclusief belastingen, een begrensde (!) topsnelheid van 350 km/u: het zijn de cijfers die horen bij de gloednieuwe Bugatti Chiron Pur Sport.
Extra downforce
Het idee achter de Bugatti Chiron Pur Sport wordt al verklapt in de naamgeving. De Pur Sport – ‘puur sport’ – is gericht op maximale performance. De variant krijgt een nog sportiever koetswerk van koolstofvezel en een gigantische achtervleugel voor de nodige extra downforce. Deze spoiler is 1,90 meter breed en zorgt samen met een forse diffuser achter voor extra neerwaartse druk op hogere snelheden.
Lagere topsnelheid
Zo snel als de Chiron Sport is deze Bugatti Chiron Pur Sport niet. De Chiron Sport haalt een maximumsnelheid van 431 km/u, maar voor de Chiron Pur Sport is gekozen voor een begrensde topsnelheid van 350 km/u. Dat was noodzakelijk, anders zou er schade kunnen ontstaan door de extreem hoge downforce op de achterspoiler.
Magnesium wielen
Bugatti compenseert die lagere topsnelheid met een lager gewicht. Minder kilo’s is altijd fijn. De Chiron Pur Sport is namelijk 50 kilogram afgevallen ten opzichte van de Chiron en weegt nu 1.949 kilogram. Hoe heeft Bugatti dat bereikt? Onder meer door nieuwe tienspaaks magnesium wielen te monteren. Die snoepen al 16 kilogram van het gewicht af. Titanium remblokken verlagen het gewicht met nog een twee kilogram. Andere remschijven resulteren in een winst van 1 kilogram. In totaal daalt het onafgeveerd gewicht dus met 19 kilogram.
Stijvere wielophanging
Bugatti levert de Chiron Pur Sport op speciale Michelin Bugatti Sport Cup 2 R-banden in de maat 285/30 R20 vóór en 355/25 R21 achter. De Chiron Pur Sport heeft daarnaast 65 procent stijvere vering vóór en 33 procent stijvere vering achter. Daarnaast is ook de camber aangepast (-2,5 graden) en dankzij een torque vectoring-functie belooft Bugatti meer dynamiek.
W16-motor
De aandrijflijn van de Chiron Pur Sport is vrijwel identiek aan de Chiron Sport. De 8,0-liter W16-motor met vier turbo’s levert nog altijd 1.500 pk en 1.600 Nm aan koppel. De transmissieverhoudingen zijn met 15 procent ingekort voor meer dynamiek.
Tweede helft 2020
De productie van de Bugatti Chiron Pur Sport start in de tweede helft van 2020. Naar verwachting zijn de zestig exemplaren binnen no time vergeven, ook al kost het model drie miljoen euro, exclusief overheidsdonaties.