BMW-topman Harald Krüger stopt ermee
“Toe aan een nieuwe uitdaging”
BMW Group-topman Harald Krüger gaat aftreden. Hij hield na vele kritieken binnen het bedrijf de eer aan zichzelf en stelt dat hij zijn carrière een nieuwe impuls wenst te geven. Krüger was slechts vier jaar de topman van BMW Group. Op 13 mei 2015 tekende hij zijn contract.
25 geëlektrificeerde modellen
In zijn CEO-periode zou Krüger intern de nodige kritiek hebben gekregen. Vooral op het gebied van elektromobiliteit heeft hij volgens critici te weinig stappen gezet, ook al gaf hij wel goedkeuring aan het plan NEXT waarin BMW Group zich ten doel stelt om nog vóór 2023 met in totaal 25 geëlektrificeerde modellen op de markt te komen, waaronder enkele volledig elektrische voertuigen. Denk aan een BMW iX3 (2020), MINI Cooper SE (2020), BMW iNEXT (2021) en de BMW i4 (2021).
Nieuwe mobiliteit
“De verkoop van geëlektrificeerde voertuigen zal meer dan 30 procent per jaar klimmen tot 2025. Daarbij zal de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen meer dan verdubbelen tussen 2019 en 2021″, stelt Krüger. Ondanks al die plannen is er volgens sommigen te weinig geïnvesteerd in deze ‘nieuwe mobiliteit’.
18 juli
Krüger en BMW gaan daar in het officiële statement niet op in. Norbert Reithofer, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG, zegt het aftreden van Krüger te begrijpen en te respecteren. Krüger blijft de CEO van BMW tot een opvolger is aangesteld. Op 18 juli 2019 vindt er overleg plaats over de vervanger van Krüger.
Kerngezond
Krüger nam op 13 mei 2015 het CEO-stokje over van Norbert Reithofer die het bedrijf kerngezond achterliet. De winstcijfers waren goed en BMW Group verkocht op jaarbasis meer auto’s dan Audi en Mercedes-Benz. Nu zijn de rollen omgedraaid. Audi en Mercedes-Benz verkopen beter. Bovendien daalde de winst in 2018 met 8 procent. Sterker nog: de nettowinst daalde in het eerste kwartaal van 2019 met dik 74 procent naar 588 miljoen euro.
27 dienstjaren
Hoe dan ook: BMW Group krijgt binnenkort een andere CEO. Krüger zwaait binnenkort af na bijna 27 dienstjaren bij BMW Group, waarvan tien jaren in het bestuur en vier als CEO. Mogelijk volgt de 55-jarige Oliver Zipse – nu nog Production Chief – hem op als nieuwe topman. Het is aan hem – of iemand anders – om de winstcijfers van BMW Group weer te verbeteren.
BMW i3 en BMW i8
Daarvoor zal het nodige gaan veranderen. De BMW i3 en BMW i8 krijgen bijvoorbeeld geen opvolger. Het blijft bij de huidige modelgeneratie. Daarna is het over en uit. Dat heeft BMW’s ontwikkelingsdirecteur Klaus Fröhlich al bevestigd. Volgens Fröhlich zou BMW nog wel met een i2 kunnen komen in 2024.