BMW introduceert nieuwe instapper elektrische iX1
Minder vermogen, grotere actieradius
Er komt een tweede modelvariant van de BMW iX1 op de markt: de BMW iX1 eDrive20. Hij heeft minder vermogen, maar komt wel verder op een enkele acculading.
BMW iX1
De iX1 is nog maar relatief kort onder ons. Tot nu toe is hij alleen nog als relatief krachtige 313 pk sterke iX1 eDrive30 te koop, met vierwielaandrijving. Voor wie het ook wel een onsje minder mag, is hij er nu als eDrive20. Het recept is nagenoeg hetzelfde, maar deze versie doet het met een elektromotor minder.
Grotere actieradius
De tweede volledig elektrische modelvariant van de compacte BMW SUV wordt aangedreven door een elektromotor op de vooras met een maximaal vermogen van 204 pk. Hij accelereert van nul naar 100 km/u in 8,6 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 170 km/h. De accucapaciteit is ongewijzigd: 64,7 kWh. Doordat hij minder stroom nodig heeft dan zijn krachtige broer, heeft hij een actieradius van 430 tot 475 kilometer. De eDrive30 komt maximaal 438 kilometer ver.
Laden
Standaard AC-opladen gaat met 11 kW. Hierdoor kan de accu binnen 6,5 uur van nul tot 100 procent worden opgeladen. Driefase AC-opladen met een vermogen tot 22 kW is optioneel verkrijgbaar. Dit verkort de oplaadtijd tot 3:45 uur. Bij een snellader kan hij tot 130 kW laadvermogen aan. Binnen 29 minuten kan hij van 10 naar 80 procent laden.
De nieuwe BMW iX1 eDrive20 is vanaf de start van de productie in november 2023 verkrijgbaar. De Nederlandse prijs wordt medio september bekend gemaakt.