Blankenburgverbinding (rijksweg A24) krijgt automatische tolheffing – VIDEO
Zo komt de Blankenburgverbinding eruit te zien
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Nederland krijgt een nieuwe snelweg: de A24, beter bekend als de Blankenburgverbinding. Deze nieuwe snelweg verbindt vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. Opvallend is dat de A24 automatische tolheffing krijgt. Je hoeft straks dus niet stoppen om tol te betalen.
Blankenburgverbinding
De regio Rotterdam is een van de drukste gebieden van Nederland. Er wonen en werken veel mensen. Doordat het zo druk is zijn de wegen rondom Rotterdam erg vol en staan er vaak files. Dit zorgt ervoor dat de regio minder goed bereikbaar is. Dit probleem wordt opgelost – in hoeverre dat mogelijk is – met een nieuwe verbinding tussen de A15 en de A20 ten westen van Rotterdam: de Blankenburgverbinding. Oftewel: de nieuwe rijksweg A24.
Dive-unders en fly-overs
De Blankenbergverbinding bestaat uit een vijftal deelprojecten: Knooppunt Rozenburg, Maasdeltatunnel, Hollandtunnel, Knooppunt Vlaardingen en het verbreden van de A20. Er is gekozen voor diverse dive-unders, waarbij wegen haast onzichtbaar worden in het landschap. Zo blijft de polder mooi. Boven het havengebied is dat door ondergrondse leidingen niet mogelijk. Daar is gekozen voor fly-overs boven de A15. Deze fly-overs worden gebouwd op een berg die als bijnaam ‘Blankenberg’ heeft. De Blankenberg krijgt uiteindelijk een hoogte van 20 meter. In onderstaande video de complete uitleg van de Blankebergverbinding.
VIDEO: Blankenburgverbinding
Tol zonder stoppen
In landen als Frankrijk en Italië is tolheffing – door lokaal af te rekenen of te investeren in een automatisch tolkastje – de normaalste zaak van de wereld. Op de nieuwe rijksweg A24 zal ook sprake zijn van tolheffing. Het wordt zelfs mogelijk om automatisch tol te betalen, maar de bestuurder moet dan wel eerst in actie komen. Hoe zit dat precies? Leggen we uit. De chauffeur moet zelf online de tol betalen of hij meldt zich aan voor automatisch betalen. Deze vorm van tolheffing wordt ingevoerd op het moment dat de Blankenburgverbinding open gaat. De tol wordt gebruikt om weg versneld af te betalen. Nederland kent nu alleen tolheffing met tolpoortjes, te weten in de Westerscheldetunnel en Kiltunnel. De mogelijkheid voor automatische tolheffing is nieuw voor Nederland.
RDW sluit deal met Via Verde
Het Portugese bedrijf Via Verde won de aanbesteding bij de RDW als hoofddienstaanbieder van automatisch betalen voor tolheffing en is alvast een van de partijen waar de chauffeur terecht kan. De weggebruiker kan een account bij Via Verde openen en zonder bijkomende kosten een zogeheten dienstverleningsovereenkomst afsluiten. Via Verde incasseert dan op een vooraf afgesproken wijze het verschuldigde tolgeld. Daarnaast zullen er waarschijnlijk nog andere toldienstaanbieders komen. Denk daarbij aan aanbieders van parkeer- en navigatie-apps. Mensen die door de Blankenburgverbinding rijden, kunnen ook rechtstreeks en anoniem hun tolgeld betalen bij de tolheffer.
Inmiddels is de website e-tol.nl live. Daarop kan iedereen alle beschikbare informatie over tol zonder te stoppen op de Blankenburgverbinding vinden.
Dit ga je betalen
Je betaalt een vast bedrag voor iedere reis over de A24/Blankenburgverbinding. Hoeveel je betaalt, hangt af van het gewicht van het voertuig. Onderstaande bedragen zijn nog niet definitief, ze kunnen dus nog wijzigen.
- Voertuigen niet meer dan 3.500 kg: € 1,45 per keer (bijvoorbeeld personen- en bestelauto’s en andere lichte motorvoertuigen).
- Voertuigen meer dan 3.500 kg: € 8,70 per keer (bijvoorbeeld vrachtauto’s).
Ook voertuigen met een buitenlands kenteken betalen tol. Als je een aanhanger of een caravan hebt, dan betaal je daar niet extra voor. De tol moet je wel zelf online betalen, behalve als je kiest voor automatisch betalen.
Vragen Blankenburgverbinding
Hoeveel verkeer gaat er straks over de nieuwe verbinding?
Rijkswaterstaat: “Modelberekeningen die zijn uitgevoerd in de Verkenningsfase laten zien dat er bij lage economische groei ongeveer 74.000 motorvoertuigen per etmaal over de verbinding rijden en bij hoge economische groei ongeveer 97.000 motorvoertuigen. Deze cijfers gaan niet uit van tolheffing. In de Planuitwerkingsfase is alleen gerekend met een hoge economische groei en tolheffing en dan maken in 2030 circa 68.000 motorvoertuigen gebruik van de Blankenburgverbinding. Er is enkel gerekend met een hoge economische groei om de worst case-effecten voor verkeer en milieu in beeld te brengen, om het ontwerp zo robuust mogelijk te maken.”
Voor welke voertuigen is de nieuwe Blankenburgverbinding geschikt?
Rijkswaterstaat: “De Blankenburgverbinding is toegankelijk voor auto’s, vrachtwagens, bussen en motoren.”
Hoe lang wordt de Blankenburgverbinding?
Rijkswaterstaat: “De Blankenburgverbinding is 4,2 km lang en loopt vanaf de A20 ten westen van Vlaardingen tot aan de A15 aan de oostkant van Rozenburg. Via de Maasdeltatunnel (ongeveer 900m lang) loopt de verbinding onder de Nieuwe Waterweg/het Scheur door, met aan de noordzijde een landtunnel van ongeveer 500 meter, de Hollandtunnel. De wegverbinding wordt ontworpen als een autosnelweg, met een maximumsnelheid van 100 km per uur en drie rijstroken per rijrichting. De A20 krijgt drie rijstroken per rijrichting, tussen het Kethelplein en het knooppunt Vlaardingen (A20-A24 Blankenburgverbinding).”
Is de Blankenburgverbinding eigenlijk wel noodzakelijk?
Rijkswaterstaat: “De Blankenburgverbinding is noodzakelijk om de bereikbaarheid, leefbaarheid en de economische activiteiten te garanderen. Naast het grootste havencomplex van Europa en Greenport Westland biedt de Rotterdamse regio ruimte aan zakelijke diensten en creatieve bedrijvigheid. Het bereikbaar houden van de Rotterdamse regio is hiervoor van groot belang; de Blankenburgverbinding maakt de gewenste situatie mogelijk. De Blankenburgverbinding sluit de A20 ten westen van Vlaardingen aan op de A15 aan de oostkant van Rozenburg.”
Waarom moet ik tol betalen?
Het bouwen van de A24/Blankenburgverbinding kost meer geld dan de Rijksoverheid beschikbaar heeft. Doordat gebruikers van de weg tol gaan betalen, kan de A24/Blankenburgverbinding er toch komen. Dit levert minder reistijd en een betere bereikbaarheid van de regio op. Wil je geen tol betalen? Dan kan je altijd kiezen voor een route zonder tol.
Meer informatie: www.blankenburgverbinding.nl