Als een van de weinige merken had Toyota nog geen ‘crossover-model’ in het B-segment. Daar kwam in 2021 verandering in met de introductie van de Yaris Cross. Zoals de naam al aangeeft is het compacte SUV-model technisch gebaseerd op de Yaris hatchback, maar de auto heeft een geheel eigen vormgeving. De Yaris Cross is de indirecte opvolger van de Toyota Urban Cruiser (2007 – 2016) en is in het huidige aanbod het kleinste SUV-model, gepositioneerd onder de C-HR. Lees verder



Als een van de weinige merken had Toyota nog geen ‘crossover-model’ in het B-segment. Daar kwam in 2021 verandering in met de introductie van de Yaris Cross. Zoals de naam al aangeeft is het compacte SUV-model technisch gebaseerd op de Yaris hatchback, maar de auto heeft een geheel eigen vormgeving. De Yaris Cross is de indirecte opvolger van de Toyota Urban Cruiser (2007 – 2016) en is in het huidige aanbod het kleinste SUV-model, gepositioneerd onder de C-HR.
Yaris Cross ook als hybride
Voorin de Toyota Yaris Cross ligt altijd een 1.5-liter viercilinder benzinemotor. In goede Toyota-traditie wordt die naar wens gecombineerd met hybridetechniek. Daarbij gaat het om een conventionele hybride, dus zonder stekker. Uiteraard is de Hybrid de meest zuinige uitvoering De niet-hybride is wel iets krachtiger. Er is ook een uitvoering met vierwielaandrijving, maar die wordt niet in Nederland geleverd. De niet-hybride is leverbaar met handgeschakelde transmissie, de Hybrid heeft altijd een CVT-automaat.
Andere Yaris Cross
In enkele Aziatische landen levert Toyota al sinds 2018 een Yaris Cross. Dat is echter een volledig op zichzelf staand model dat niets met de Europese Yaris Cross te maken heeft. De Aziatische Yaris Cross is een hatchback met offroad-aankleding, gebaseerd op de lokale Yaris die iets groter is dan de Europese.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.490 cm³ |
Max. vermogen | 92 kW (125 pk) |
Bij | 6.600 tpm |
Max. koppel | 153 Nm |
Bij | 4.800 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,6 m |
Vermogensrange | 85 tot 92 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: CVT-automaat) |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | oktober 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 24.850 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/65 R16 |
L x B x H | 4.172 x 1.765 x 1.595 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.085 kg |
Max. aanh. gew. | 1.350 kg |
Inh. bag. ruimte. | 397 l |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,7 l/100km |
CO₂-emissie | 130 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng