achtergrondafbeelding

Autozoeker

Tesla Model 3

De in 2016 gepresenteerde Tesla Model 3 kwam eind 2017 in de VS op de markt en in 2019 volgde ook Europa en daarmee Nederland. De Model 3 is het kleinste model in Tesla’s aanbod en vormt daarmee het nieuwe instapmodel voor het merk. Zo wil het merk niet alleen meer mensen aan de elektrische auto krijgen, maar ook zelf winstgevender worden. Samen met een gunstige subsidieregeling zorgde de introductie voor een soort tweede doorbraak voor Tesla in Nederland. Na de grotere Tesla Model S en Tesla Model X was de Tesla Model 3 namelijk een stuk betaalbaarder alternatief, waarmee de auto voor een nog grotere groep interessant was. Lees verder

De in 2016 gepresenteerde Tesla Model 3 kwam eind 2017 in de VS op de markt en in 2019 volgde ook Europa en daarmee Nederland. De Model 3 is het kleinste model in Tesla’s aanbod en vormt daarmee het nieuwe instapmodel voor het merk. Zo wil het merk niet alleen meer mensen aan de elektrische auto krijgen, maar ook zelf winstgevender worden. Samen met een gunstige subsidieregeling zorgde de introductie voor een soort tweede doorbraak voor Tesla in Nederland. Na de grotere Tesla Model S en Tesla Model X was de Tesla Model 3 namelijk een stuk betaalbaarder alternatief, waarmee de auto voor een nog grotere groep interessant was.

Tesla Model 3 is gewild
De Tesla Model 3 was direct gewild – ook buiten Nederland – en niet meer alleen vanwege de belastingvoordelen die in sommige landen voor elektrische auto’s en dus ook Tesla’s gelden. Al bij de onthulling van de auto en nog voordat het exacte moment van marktintroductie bekend was kon het merk al duizenden orders noteren. Uiteindelijk heeft men zelfs even moeten stoppen met het aannemen van nieuwe reserveringen: de productielijnen draaiden al overuren en konden de vraag nog niet aan. Inmiddels is de productie goed op gang gekomen. Overigens is de situatie sinds 2024, het jaar waarin de meeste leasecontracten afliepen, heel anders. Er kwamen zo veel ex-lease Tesla Model 3’s op de markt dat de gewone particulier heel voordelig een goed exemplaar kon scoren.

Tesla Model 3 is onderdeel van woordgrapje
Tesla is wel in voor een grapje. Dat is niet alleen te merken aan de zogenaamde easter eggs in het infotainmentsysteem, die het goed doen op de sociale media. Ook de modelnamen van het merk hebben een grapje in zich. De eindletters van de Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model 3 en Tesla Model Y vormen in de juiste volgorde het woord S3XY.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 75 kWh
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 9,9 m
Actieradius 415 km
Laadtijd bij 220V 5:30 uur
Vermogensrange 175 tot 340 kW

Prestaties

Systeemvermogen 175 kW (238 pk)
Systeemkoppel 375 Nm
Acc. 0-100 km/u 5,6 s
Topsnelheid 225 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie februari 2019
Laatste facelift n.v.t.
Niet meer leverbaar sinds november 2021
Garantie 4 jaar
Vanafprijs € 48.980
Bijzonderheden De Tesla Model 3 is in korte tijd uitgegroeid tot een van de bestverkochte auto's van Nederland.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/45 R18
L x B x H 4.694 x 1.849 x 1.443 mm
Wielbasis 2.875 mm
Massa leeg 1.645 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 425 l

Verbruik

CO₂-emissie 0 g/km
Energielabel A