De eerste generatie SEAT Leon kwam in 1998 op de markt. De auto deelde zijn platform en techniek met de Volkswagen Golf. Het dashboard daarentegen was vrijwel identiek aan dat van de eerste Audi A3. Ten opzichte van de Golf werd de Leon gepositioneerd als het goedkopere en sportievere alternatief. Een aanpak die succesvol bleek. Voor de echt sportieve rijder waren er de Cupra-uitvoeringen. In de vorm van de Toledo was de auto er ook als sedan. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste generatie SEAT Leon kwam in 1998 op de markt. De auto deelde zijn platform en techniek met de Volkswagen Golf. Het dashboard daarentegen was vrijwel identiek aan dat van de eerste Audi A3. Ten opzichte van de Golf werd de Leon gepositioneerd als het goedkopere en sportievere alternatief. Een aanpak die succesvol bleek. Voor de echt sportieve rijder waren er de Cupra-uitvoeringen. In de vorm van de Toledo was de auto er ook als sedan.
Nieuwe varianten
Dit concept werd voortgezet in de volgende generatie, die in 2005 verscheen. Alle Leon-modellen waren ook bij de tweede generatie van de partij, maar de sedanversie kwam wel te vervallen. Die werd in de nieuwe Toledo en Altea opgevolgd door MPV-modellen. In 2012 verscheen de derde generatie. Voor het eerst kreeg de Leon er in 2013 onder eigen typenaam een carrosserievariant bij: de ST, een stationwagenvariant.
Nieuw: FR
Nog altijd is de Leon gebaseerd op de Golf en het model heeft zich in de loop der jaren weten te bewijzen als het scherp rijdende alternatief. Naast dat er uiteraard weer de nodige Cupra-modellen zijn, is er in de vorm van de FR ook een nieuwe semi-sportieve variant. Eind 2016 kreeg de Leon een tussentijdse facelift en inmiddels staat sinds 2020 een vierde generatie in de showroom.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 66 kW (90 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 175 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,5 m |
Vermogensrange | 66 tot 150 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | april 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 28.690 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/55 R16 |
L x B x H | 4.642 x 1.799 x 1.448 mm |
Wielbasis | 2.686 mm |
Massa leeg | 1.219 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 620 l |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,5 l/100km |
CO₂-emissie | 125 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 13,2 s |
Topsnelheid | 184 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng