De eerste generatie Renault Clio werd in 1990 geïntroduceerd als opvolger van de populaire Renault 5, die zelfs nog een tijdje naast de Clio leverbaar bleef als voordeliger alternatief. Gelukkig wist de Renault Clio het succes voort te zetten. De eerste modelgeneratie is pas recent uit het dagelijkse straatbeeld verdwenen en heeft het daarmee lang volgehouden. Ten opzichte van de Renault 5 is de Renault Clio wat lager, maar voor de rest zet hij het populaire hatchback-concept voort. Lees verder
De eerste generatie Renault Clio werd in 1990 geïntroduceerd als opvolger van de populaire Renault 5, die zelfs nog een tijdje naast de Clio leverbaar bleef als voordeliger alternatief. Gelukkig wist de Renault Clio het succes voort te zetten. De eerste modelgeneratie is pas recent uit het dagelijkse straatbeeld verdwenen en heeft het daarmee lang volgehouden. Ten opzichte van de Renault 5 is de Renault Clio wat lager, maar voor de rest zet hij het populaire hatchback-concept voort.
Zes generaties Renault Clio
Inmiddels zijn we toe aan de zesde modelgeneratie van de Renault Clio. Bij de vijfde generatie koos Renault voor het eerst voor een evolutie, maar de zesde generatie Renault Clio is weer duidelijk anders dan zijn voorganger. Opvallend is dat men voor een heel andere designtaal heeft gekozen dan bij andere actuele Renault-modellen. Onderhuids is de nieuwe Renault Clio wel weer een evolutie, al zijn de motoren wel nieuw. Er is voortaan keuze uit een benzinemotor en een hybrideversie.
Renault Clio en Renault Sport
Al sinds de eerste generatie bemoeit ook de Renault Sport-afdeling zich met de Clio. Dat begon al met de Renault Clio Williams, een hot hatchback die inmiddels een legendarische status heeft bereikt onder liefhebbers. Vanaf de tweede generatie droegen de sportuitvoeringen van de Renault Clio daadwerkelijk de naam Renault Sport, al wordt dat doorgaans afgekort tot R.S. Absoluut hoogtepunt van de sportieve Renault Clio is echter de Renault Clio V6, met de motor achter de voorstoelen en een uitgebouwde carrosserie. Overigens is er sinds de vijfde generatie Renault Clio geen Renault Sport-uitvoering meer gepresenteerd.
Concurrentie Renault Clio
Met concurrenten zoals de Volkswagen Polo en Ford Fiesta heeft de Clio het rijk niet bepaald alleen, maar zoals ook uit de verkoopaantallen blijkt weet de auto zich goed staande te houden. Het aantal concurrenten in het B-segment is groot, maar de Renault Clio kan weer op volle kracht meedoen. De nieuwe modelgeneratie zal dat succes hopelijk gaan voortzetten. In tijden van elektrificatie is er wel sterke concurrentie uit eigen huis: de Renault 5 E-Tech Electric.
Technisch
| Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
| Cilinderinhoud | 898 cm³ |
| Max. vermogen | 66 kW (90 pk) |
| Bij | 5.000 tpm |
| Max. koppel | 140 Nm |
| Bij | 2.250 tpm |
| Aandrijving | voorwielen |
| Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
| Draaicirkel | 10,6 m |
| Vermogensrange | 66 tot 88 kW |
Algemeen
| Transmissie | 5MT |
| Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
| Euro NCAP | 5 sterren |
| Marktintroductie | maart 2013 |
| Laatste facelift | juli 2016 |
| Garantie | 2 jaar |
| Vanafprijs | € 17.990 |
| Bijzonderheden | De Clio Estate is gebaseerd op de vorige generatie Clio. |
Afmetingen/gewichten
| Bandenmaat | 185/65 R15 |
| L x B x H | 4.267 x 1.945 x 1.475 mm |
| Wielbasis | 2.589 mm |
| Massa leeg | 1.098 kg |
| Max. aanh. gew. | 1.200 kg |
| Inh. bag. ruimte. | 443 l |
| Tankinhoud | 45 l |
Verbruik
| Verbr. gecomb. | 5,2 l/100km |
| CO₂-emissie | 116 g/km |
| Energielabel | C |
Prestaties
| Acc. 0-100 km/u | 12,2 s |
| Topsnelheid | 178 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth -
Aiways -
Alfa Romeo -
Alpine -
Aston Martin -
Audi -
Bentley -
BMW -
Bugatti -
BYD -
Cadillac -
Caterham -
Chevrolet -
Citroën -
Cupra -
Dacia -
Dongfeng -
Donkervoort -
DS -
Ferrari -
Fiat -
Firefly -
Fisker -
Ford -
Honda -
Hongqi -
Hyundai -
Ineos -
Infiniti -
Isuzu -
Iveco -
Jaecoo -
Jaguar -
Jeep -
KG Mobility -
Kia -
Lamborghini -
Lancia -
Land Rover -
Leapmotor -
Lexus -
Lightyear -
Lotus -
Lucid -
Lynk & Co -
Maserati -
Mazda -
McLaren -
Mercedes-Benz -
MG -
Micro Mobility Systems -
MINI -
Mitsubishi -
Morgan -
NIO -
Nissan -
Omoda -
Opel -
Peugeot -
Polestar -
Porsche -
Renault -
Rolls-Royce -
SEAT -
Skoda -
Smart -
SsangYong -
Subaru -
Suzuki -
Tesla -
Toyota -
TVR -
VinFast -
Volkswagen -
Volvo -
XPeng -
Zeekr
