De Mercedes-Benz EQB is de volledig elektrisch aangedreven variant van de GLB. Nadat aan de bovenkant van het modellenaanbod zo’n beetje ieder gaatje met een model is opgevuld, presenteerde Mercedes-Benz in 2019 de GLB. Zoals de laatste letter al aangeeft vult deze het SUV-modellenaanbod aan de onderkant aan. De auto wordt dus gepositioneerd boven de GLA (die meer een hoge hatchback is) en de GLC (SUV op basis van de C-Klasse). De GLB deelt zijn platform en dus ook veel onderhuidse techniek met de A- en B-Klasse. Lees verder
De Mercedes-Benz EQB is de volledig elektrisch aangedreven variant van de GLB. Nadat aan de bovenkant van het modellenaanbod zo’n beetje ieder gaatje met een model is opgevuld, presenteerde Mercedes-Benz in 2019 de GLB. Zoals de laatste letter al aangeeft vult deze het SUV-modellenaanbod aan de onderkant aan. De auto wordt dus gepositioneerd boven de GLA (die meer een hoge hatchback is) en de GLC (SUV op basis van de C-Klasse). De GLB deelt zijn platform en dus ook veel onderhuidse techniek met de A- en B-Klasse.
Voorganger
De GLB heeft geen directe voorganger en is daarmee een volledig nieuwe toevoeging aan het modellenaanbod. Tot op zekere hoogte zou wel de GLK als voorganger kunnen worden gezien. De GLK en GLB hebben namelijk dezelfde relatief vierkante uitstraling en zijn ook ongeveer even groot. De GLK werd echter direct opgevolgd door de iets grotere en rondere GLC.
Zevenzitter
In tegenstelling tot zowel de GLA als GLC is de GLB leverbaar met een derde zitrij, waarmee de auto een zevenzitter wordt. Door zijn relatief vierkante carrosserie biedt de GLB namelijk meer interieurruimte dan de van buiten iets grotere GLC. Ook van de GLB zijn er AMG-uitvoeringen, al kwamen die iets later. Sinds eind 2021 is er ook een volledig elektrisch aangedreven variant, maar die wordt als EQB als model op zich in de markt gezet.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 66,5 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,7 m |
Actieradius | 469 km |
Laadtijd bij 220V | 6:40 uur |
Vermogensrange | 140 tot 215 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 140 kW (190 pk) |
Systeemkoppel | 385 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,2 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | november 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 56.408 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R18 |
L x B x H | 4.684 x 1834 x 1.667 mm |
Wielbasis | 2.829 mm |
Massa leeg | 2.010 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 495 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng