Voorgangers meegerekend gaat de geschiedenis van de Mercedes-Benz E-Klasse terug tot 1953. Daarmee is het van de huidige modellen het type met de langste historie, hoewel het weinig scheelt met de Mercedes-Benz S-Klasse. In 1953 zag de W120 ‘Ponton’ het levenslicht. Dat model werd opgevolgd door andere nog altijd populaire klassiekers zoals de W110 ‘Heckflosse’, W114 en W123. Lees verder
Voorgangers meegerekend gaat de geschiedenis van de Mercedes-Benz E-Klasse terug tot 1953. Daarmee is het van de huidige modellen het type met de langste historie, hoewel het weinig scheelt met de Mercedes-Benz S-Klasse. In 1953 zag de W120 ‘Ponton’ het levenslicht. Dat model werd opgevolgd door andere nog altijd populaire klassiekers zoals de W110 ‘Heckflosse’, W114 en W123.
Klassensysteem
Het eerste model dat de huidige E-Klasse-aanduiding droeg was de W124 uit 1986, die bij de tussentijdse facelift in 1993 werd omgedoopt. Mercedes-Benz stapte toen over van het oude typenaamsysteem met motorvariant plus letteraanduiding (bijvoorbeeld 250 D) naar de huidige Klassen-aanduiding. De nieuwe aanduiding zorgde ervoor dat de verschillende modellen beter uit elkaar waren te houden. Geen overbodige luxe, want het aantal verschillende Mercedes-Benz-modellen was flink toegenomen en dat zou in de jaren daarna alleen nog maar meer worden.
Technologie
Inmiddels is de E-Klasse geëvolueerd tot de zesde generatie, de W214 die we sinds 2023 kennen. Net als bij de voorgaande modelgeneratie is de Mercedes-Benz E-Klasse visueel een kleinere versie van de S-Klasse, of een grotere C-Klasse. Wel brengt Mercedes-Benz voorzichtig toch weer iets meer visueel onderscheid tussen de modellen. Opmerkelijk genoeg heeft de Mercedes-Benz E-Klasse ook enkele stijlkenmerken van de volledig elektrische EQ-modellen, waaronder natuurlijk de Mercedes-Benz EQE. De nieuwste modelgeneratie is er alleen nog als sedan en stationwagen. De Coupé en Cabriolet worden samen opgevolgd door de volledig nieuwe Mercedes-Benz CLE.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cm³ |
Max. vermogen | 145 kW (197 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 320 Nm |
Bij | 1.650 tpm |
Aandrijving | achterwielen (optie 4WD) |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Vermogensrange | 143 tot 243 kW |
Algemeen
Transmissie | 9AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2017 |
Laatste facelift | augustus 2020 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 60.578 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/45 R18 |
L x B x H | 4.826 x 1.860 x 1.430 mm |
Wielbasis | 2.873 mm |
Massa leeg | 1.650 kg |
Max. aanh. gew. | 1.800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 405 l |
Tankinhoud | 66 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,3 l/100km |
CO₂-emissie | 166 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 7,6 s |
Topsnelheid | 237 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng