achtergrondafbeelding

Autozoeker

Maserati Ghibli

De naam Ghibli heeft in de geschiedenis van Maserati drie verschillende modellen gesierd. De eerste daarvan verscheen in 1967. Dat was een mooie en vlotte grand tourer met ook een (kleine) achterbank. Na de toevoeging van een Spyder in 1969 en een sportieve SS-uitvoering in hetzelfde jaar stopte de productie in 1973. Toen waren er 1.170 coupés en 125 Spyders gebouwd. De Ghibli werd opgevolgd door zowel de Khamsin als de Bora. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De naam Ghibli heeft in de geschiedenis van Maserati drie verschillende modellen gesierd. De eerste daarvan verscheen in 1967. Dat was een mooie en vlotte grand tourer met ook een (kleine) achterbank. Na de toevoeging van een Spyder in 1969 en een sportieve SS-uitvoering in hetzelfde jaar stopte de productie in 1973. Toen waren er 1.170 coupés en 125 Spyders gebouwd. De Ghibli werd opgevolgd door zowel de Khamsin als de Bora.

Biturbo-evolutie
In 1992 keerde de naam Ghibli terug op een compact tweedeursmodel: de opvolger van de Biturbo. De Ghibli nam veel niet-technische zaken van die auto over. De Ghibli leek dan ook nog erg op de Biturbo, maar nam wel ook een nieuwe designtaal aan die kort daarna werd overgenomen door de Quattroporte. De V6-motoren met dubbele turbo van de Ghibli waren geüpdatete versies van de motoren uit de Biturbo. Deze Ghibli hield het vol tot 1998, om dan opgevolgd te worden door de 3200 GT, die qua concept dichter bij de oorspronkelijke Ghibli zat.

Kleine broertje
In 2013 keerde de naam Ghibli opnieuw terug in het modellenaanbod van Maserati. Deze keer is de auto nog nadrukkelijker het kleine broertje van de in hetzelfde jaar geïntroduceerde Quattroporte, waar hij ook erg op lijkt. In directe zin is de Ghibli de opvolger van de sedanversies van de Biturbo, die nooit een opvolger hadden gekregen. Met de Ghibli als het nieuwe ‘instapmodel’ wist Maserati haar verkopen te verhogen. Voor 2018 werd de Ghibli nog subtiel gefacelift.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 2.979 cm³
Max. vermogen 257 kW (350 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 500 Nm
Bij 4.500 tpm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,7 m
Vermogensrange 202 tot 426 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie juli 2013
Laatste facelift augustus 2017
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 130.200
Bijzonderheden De Ghibli is er alleen met V6-motoren.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/50 R18
L x B x H 4.971 x 1.945 x 1.461 mm
Wielbasis 2.998 mm
Massa leeg 1.710 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 500 l
Tankinhoud 80 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 10,5 l/100km
CO₂-emissie 238 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 5,5 s
Topsnelheid 267 km/u