In 2016 kregen de Lotus-modellen er een familielid bij: de 3-Eleven. Een voor het circuit ontwikkelde sportwagen, die ook een straatlegale uitvoering kreeg. Net als bij de op de Exige gebaseerde voorganger 2-Eleven. De 3-Eleven deelt zijn platform met dat van de Evora. Ook de motor is in beide modellen te vinden, maar die is er in de 3-Eleven wel meer en sterkere vermogensvarianten. Ook met de Exige Series 3 wordt techniek gedeeld. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 2016 kregen de Lotus-modellen er een familielid bij: de 3-Eleven. Een voor het circuit ontwikkelde sportwagen, die ook een straatlegale uitvoering kreeg. Net als bij de op de Exige gebaseerde voorganger 2-Eleven. De 3-Eleven deelt zijn platform met dat van de Evora. Ook de motor is in beide modellen te vinden, maar die is er in de 3-Eleven wel meer en sterkere vermogensvarianten. Ook met de Exige Series 3 wordt techniek gedeeld.
Straat versus circuit
De straatversie is met 410 pk een stuk minder krachtig dan de 466 pk sterke circuitversie. De circuitversie is dan ook de snellere van de twee. Ook de transmissie van beide varianten verschilt. De straatversie heeft een gewone handgeschakelde zesbak, de circuitversie schakelt met een sequentiële handbak door de zes verzetten.
Einde in zicht
De 3-Eleven heeft zeker voor Lotus-begrippen een korte carrière. In 2018 presenteerde het merk de 3-Eleven 430, een ‘afscheidsmodel’. Als de slechts twintig exemplaren verkocht zijn, betekent dat ook het einde van de productie van de 3-Eleven in het algemeen. Het afscheid is wel spectaculair: de 430 is de snelste straatlegale Lotus ooit, met een top van 286 km/h en een 0-100-sprint van 3,2 seconden.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 cm³ |
Max. vermogen | 305 kW (416 pk) |
Bij | 7.000 tpm |
Max. koppel | 410 Nm |
Bij | 3.000 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 9,9 m |
Vermogensrange | alleen 305 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | cabriolet (zonder deuren) |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | april 2016 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | De 3-Eleven is inmiddels uit het leveringsprogramma genomen. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/40 R18 / 275/35 R19 |
L x B x H | 4.080 x 1.802 x 1.129 mm |
Wielbasis | 2.370 mm |
Massa leeg | 925 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | n.v.t. l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 13,7 l/100km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,4 s |
Topsnelheid | 280 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng