achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lotus 3 eleven

In 2016 kregen de Lotus-modellen er een familielid bij: de 3-Eleven. Een voor het circuit ontwikkelde sportwagen, die ook een straatlegale uitvoering kreeg. Net als bij de op de Exige gebaseerde voorganger 2-Eleven. De 3-Eleven deelt zijn platform met dat van de Evora. Ook de motor is in beide modellen te vinden, maar die is er in de 3-Eleven wel meer en sterkere vermogensvarianten. Ook met de Exige Series 3 wordt techniek gedeeld. Lees verder

Lotus 3 eleven uitvoeringen

In 2016 kregen de Lotus-modellen er een familielid bij: de 3-Eleven. Een voor het circuit ontwikkelde sportwagen, die ook een straatlegale uitvoering kreeg. Net als bij de op de Exige gebaseerde voorganger 2-Eleven. De 3-Eleven deelt zijn platform met dat van de Evora. Ook de motor is in beide modellen te vinden, maar die is er in de 3-Eleven wel meer en sterkere vermogensvarianten. Ook met de Exige Series 3 wordt techniek gedeeld.

Straat versus circuit
De straatversie is met 410 pk een stuk minder krachtig dan de 466 pk sterke circuitversie. De circuitversie is dan ook de snellere van de twee. Ook de transmissie van beide varianten verschilt. De straatversie heeft een gewone handgeschakelde zesbak, de circuitversie schakelt met een sequentiële handbak door de zes verzetten.

Einde in zicht
De 3-Eleven heeft zeker voor Lotus-begrippen een korte carrière. In 2018 presenteerde het merk de 3-Eleven 430, een ‘afscheidsmodel’. Als de slechts twintig exemplaren verkocht zijn, betekent dat ook het einde van de productie van de 3-Eleven in het algemeen. Het afscheid is wel spectaculair: de 430 is de snelste straatlegale Lotus ooit, met een top van 286 km/h en een 0-100-sprint van 3,2 seconden.