Hoewel er via de grijze import nog wel eens een exemplaar op de Europese wegen opduikt, is de Ford Explorer in ons deel van de wereld relatief onbekend. In Amerika is de Ford Explorer echter al sinds 1990 een begrip. Het is er al jaren een van de meest populaire SUV-modellen. Met de zesde modelgeneratie, die in 2019 werd geïntroduceerd, waagde Ford met de Explorer ook de oversteek naar Europa. Ford ontwikkelde zelfs speciaal voor Europa plug-in hybrideversie. De plug-in hybrideversie is ook de enige aandrijflijn die in Europa werd geleverd. Het bijzondere is dat deze plug-in hybrideversie zelfs nog krachtiger is dan de sportieve Ford Explorer ST, die niet naar Europa kwam. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Hoewel er via de grijze import nog wel eens een exemplaar op de Europese wegen opduikt, is de Ford Explorer in ons deel van de wereld relatief onbekend. In Amerika is de Ford Explorer echter al sinds 1990 een begrip. Het is er al jaren een van de meest populaire SUV-modellen. Met de zesde modelgeneratie, die in 2019 werd geïntroduceerd, waagde Ford met de Explorer ook de oversteek naar Europa. Ford ontwikkelde zelfs speciaal voor Europa plug-in hybrideversie. De plug-in hybrideversie is ook de enige aandrijflijn die in Europa werd geleverd. Het bijzondere is dat deze plug-in hybrideversie zelfs nog krachtiger is dan de sportieve Ford Explorer ST, die niet naar Europa kwam.
Oorsprong van de Ford Explorer
De Ford Explorer begon als afgeleide van de Ford Bronco II, die op zijn beurt weer sterk was gebaseerd op de Ford Ranger pick-upmodellen. De Ford Bronco II was een wat luxere driedeurs SUV-versie van de Ranger en de Ford Explorer was op zijn beurt weer een wat luxere en langere versie van de Bronco II. Bovendien was de Ford Explorer er ook in nog weer iets langere vijfdeursuitvoering. De eerste generatie Ford Explorer bleef tot eind 1994 in productie. Uiteindelijk groeide de Ford Explorer uit tot een volledig zelfstandige modellijn, die geheel los stond van de Ford Bronco- en Ranger-modellen. Verspreid over verschillende modelgeneraties werd de Ford Explorer steeds iets groter en luxueuzer.
Ford Explorer voor Europa
De zesde generatie Ford Explorer was dus al enigszins op de Europese markt aangepast, maar in 2024 ging Ford nog een stap verder. Het introduceerde een volledig nieuwe Ford Explorer, die speciaal voor de Europese markt is ontwikkeld. Ondanks de identieke naam heeft deze Europese Ford Explorer eigenlijk weinig te maken met zijn Amerikaanse neef. De Europese Ford Explorer is ook een SUV, maar een stuk kleiner en bovendien altijd volledig elektrisch aangedreven. Hij deelt zijn techniek met de Volkswagen ID.4 en ID.5 en natuurlijk de andere VAG-modellen op dat technische platform. Daarmee wordt de samenwerking die Ford en Volkswagen al hadden op gebied van bedrijfswagens uitgebreid naar de markt voor personenauto’s. Vooralsnog worden de Amerikaanse en Europese Ford Explorer in Europa naast elkaar geleverd, maar uiteindelijk zal het Europese model de Amerikaanse geheel vervangen.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 52 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 9,7 m |
Actieradius | 380 km |
Laadtijd bij 220V | 3:30 uur |
Vermogensrange | 125 tot 250 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 125 kW (170 pk) |
Systeemkoppel | 310 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,0 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 41.450 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R19 / 255/50 R19 |
L x B x H | 4.468 x 1.871 x 1.630 mm |
Wielbasis | 2.767 mm |
Massa leeg | 1.808 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 450 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng