Hoewel er via de grijze import nog wel eens een exemplaar op de Europese wegen opduikt, is de Ford Explorer in ons deel van de wereld relatief onbekend. In Amerika is het model echter al sinds 1990 een begrip. Het is er al jaren een van de meest populaire SUV-modellen. Met het huidige model dat in 2019 werd geïntroduceerd waagt Ford met de Explorer ook de oversteek naar Europa, waarvoor het merk zelfs speciaal een plug-in hybrideversie ontwikkelde. Lees verder



Hoewel er via de grijze import nog wel eens een exemplaar op de Europese wegen opduikt, is de Ford Explorer in ons deel van de wereld relatief onbekend. In Amerika is het model echter al sinds 1990 een begrip. Het is er al jaren een van de meest populaire SUV-modellen. Met het huidige model dat in 2019 werd geïntroduceerd waagt Ford met de Explorer ook de oversteek naar Europa, waarvoor het merk zelfs speciaal een plug-in hybrideversie ontwikkelde.
Oorsprong
De Explorer begon als afgeleide van de Ford Bronco II, die op zijn beurt weer sterk was gebaseerd op de Ranger pick-upmodellen. De Bronco II was een wat luxere driedeurs SUV-versie van de Ranger en de Explorer was op zijn beurt weer een wat luxere en langere versie van de Bronco II. Bovendien was de Explorer er ook in nog weer iets langere vijfdeursuitvoering. De eerste generatie Explorer bleef tot eind 1994 in productie.
Luxer
Dat jaar verscheen de tweede generatie. De Bronco-lijn was inmiddels gestopt en de Explorer had geen directe relatie meer met de Ranger pick-ups. Het werd een modellenlijn op zich. Met de derde generatie uit 2003 verviel de driedeursuitvoering. Verspreid over nog twee generaties werd de Explorer steeds iets groter en luxer, overigens net zoals wel meer SUV-modellen. In 2019 verscheen de huidige generatie, die voor het eerst ook officieel in Europa geleverd wordt. Hier zal de auto uitsluitend leverbaar worden als plug-in hybride.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, V6 |
Cilinderinhoud | 2.998 cm³ |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 13,1 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,6 m |
Vermogensrange | alleen 336 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 336 kW (457 pk) |
Systeemkoppel | 825 Nm |
Elek. actieradius | 40 km |
Acc. 0-100 km/u | 6,0 s |
Topsnelheid | 230 km/u |
Algemeen
Transmissie | 10AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 77.910 |
Bijzonderheden | Deze plug-in hybrideversie is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/55 R20 |
L x B x H | 5.062 x 1.866 x 1.772 mm |
Wielbasis | 3.025 mm |
Massa leeg | 2.466 kg |
Max. aanh. gew. | 2.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 330 l |
Tankinhoud | 68 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 2,9 l/100km |
CO₂-emissie | 66 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng