achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ford Explorer

Hoewel er via de grijze import nog wel eens een exemplaar op de Europese wegen opduikt, is de Ford Explorer in ons deel van de wereld relatief onbekend. In Amerika is het model echter al sinds 1990 een begrip. Het is er al jaren een van de meest populaire SUV-modellen. Met het huidige model dat in 2019 werd geïntroduceerd waagt Ford met de Explorer ook de oversteek naar Europa, waarvoor het merk zelfs speciaal een plug-in hybrideversie ontwikkelde. Lees verder

Ford Explorer uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Hoewel er via de grijze import nog wel eens een exemplaar op de Europese wegen opduikt, is de Ford Explorer in ons deel van de wereld relatief onbekend. In Amerika is het model echter al sinds 1990 een begrip. Het is er al jaren een van de meest populaire SUV-modellen. Met het huidige model dat in 2019 werd geïntroduceerd waagt Ford met de Explorer ook de oversteek naar Europa, waarvoor het merk zelfs speciaal een plug-in hybrideversie ontwikkelde.

Oorsprong
De Explorer begon als afgeleide van de Ford Bronco II, die op zijn beurt weer sterk was gebaseerd op de Ranger pick-upmodellen. De Bronco II was een wat luxere driedeurs SUV-versie van de Ranger en de Explorer was op zijn beurt weer een wat luxere en langere versie van de Bronco II. Bovendien was de Explorer er ook in nog weer iets langere vijfdeursuitvoering. De eerste generatie Explorer bleef tot eind 1994 in productie.

Luxer
Dat jaar verscheen de tweede generatie. De Bronco-lijn was inmiddels gestopt en de Explorer had geen directe relatie meer met de Ranger pick-ups. Het werd een modellenlijn op zich. Met de derde generatie uit 2003 verviel de driedeursuitvoering. Verspreid over nog twee generaties werd de Explorer steeds iets groter en luxer, overigens net zoals wel meer SUV-modellen. In 2019 verscheen de huidige generatie, die voor het eerst ook officieel in Europa geleverd wordt. Hier zal de auto uitsluitend leverbaar worden als plug-in hybride.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, V6
Cilinderinhoud 2.998 cm³
Accu lithium-ion
Capaciteit 13,1 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 12,6 m
Vermogensrange alleen 336 kW

Prestaties

Systeemvermogen 336 kW (457 pk)
Systeemkoppel 825 Nm
Elek. actieradius 40 km
Acc. 0-100 km/u 6,0 s
Topsnelheid 230 km/u

Algemeen

Transmissie 10AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie januari 2020
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 77.910
Bijzonderheden Deze plug-in hybrideversie is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/55 R20
L x B x H 5.062 x 1.866 x 1.772 mm
Wielbasis 3.025 mm
Massa leeg 2.466 kg
Max. aanh. gew. 2.500 kg
Inh. bag. ruimte. 330 l
Tankinhoud 68 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 2,9 l/100km
CO₂-emissie 66 g/km
Energielabel A