achtergrondafbeelding

Autozoeker

Citroen C5 aircross

Gewone stationwagens zijn uit, crossovers zijn in. Dat is ook bij Citroën het geval, want toen in 2017 de productie van de Citroën C5 sedan en Citroën C5 Break stopte kwam men niet met een directe opvolger. De sedan werd opgevolgd door de Citroën C5 X (een soort hoog op de poten staande liftback) en de Citroën C5 Break werd opgevolgd door de Citroën C5 Aircross. Dat is een SUV, maar wel ‘op z’n Citroëns’, met zachtaardige vormen en wat MPV-achtige trekjes. Lees verder

Gewone stationwagens zijn uit, crossovers zijn in. Dat is ook bij Citroën het geval, want toen in 2017 de productie van de Citroën C5 sedan en Citroën C5 Break stopte kwam men niet met een directe opvolger. De sedan werd opgevolgd door de Citroën C5 X (een soort hoog op de poten staande liftback) en de Citroën C5 Break werd opgevolgd door de Citroën C5 Aircross. Dat is een SUV, maar wel ‘op z’n Citroëns’, met zachtaardige vormen en wat MPV-achtige trekjes.

Citroën C5 Aircross zelf ontwikkeld
Hoewel de auto zijn techniek deelt met andere PSA-modellen is de Citroën C5 Aircross verder volledig door Citroën zelf ontwikkeld. Daarmee is het de eerste zelf ontwikkelde SUV-achtige van het merk. De eerdere SUV-modellen Citroën C-Crosser en Citroën C4 Aircross werden namelijk gebouwd op basis van Mitsubishi-modellen. De Citroën C4 Aircross was een Mitsubishi ASX met een andere carrosserie en de Citroën C-Crosser was zelfs gewoon een rebadgevariant van de Outlander van toen. Nadat de Citroën C5 Aircross in 2017 eerst in China op de markt kwam, kwam de auto in 2018 toch ook ‘gewoon’ naar Europa. Later verscheen ook een plug-in hybridevariant. Dat model is groter nieuws dan je misschien zou verwachten, want met een systeemvermogen van 300 pk is dat zomaar de krachtigste Citroën in serieproductie ooit.

Tweede generatie Citroën C5 Aircross
In 2025 was het weer tijd voor opvolging, met een tweede generatie Citroën C5 Aircross. Die heeft dezelfde aanpak als het eerste model, zij het met een wat meer brutale vormgeving. Het grootste nieuws op gebied van technologie is de komst van een volledig elektrische versie, met een actieradius van tot wel 681 km (WLTP). Andere opties zijn een plug-in hybride en een mild hybrid benzinemotor. In het interieur heeft Citroën vooral een huiselijke sfeer willen creëren. Opvallend is dat sommige kunststoffen zijn gemaakt met behulp van wijnranken. Hoe Frans wil je het hebben?

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.199 cm³
Max. vermogen 107 kW (145 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 230 Nm
Bij 1.750 tpm
Aandrijving voorwielen
Draaicirkel 10,9 m
Vermogensrange 107 tot 170 kW

Algemeen

Transmissie 6AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie juli 2025
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 8 jaar
Vanafprijs € 37.990
Bijzonderheden Deze motor is voorzien van mild hybrid-technologie.

Afmetingen/gewichten

L x B x H 4.652 x 1.902 x 1.689 mm
Wielbasis 2.784 mm
Massa leeg 1.529 kg
Max. aanh. gew. 1.200 kg
Inh. bag. ruimte. 490 l
Tankinhoud 55 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,4 l/100km
CO₂-emissie 121 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 11,2 s
Topsnelheid 201 km/u