Gewone stationwagens zijn uit, crossover zijn in. Dat is in ieder geval bij Citroën het geval, want toen in 2017 de productie van de C5 sedan en C5 Break stopte kwam men niet met een opvolger. In plaats daarvan komt men met de C5 Aircross, een model dat als een ware crossover zo’n beetje het midden houdt tussen een MPV en een SUV. Lees verder
Gewone stationwagens zijn uit, crossover zijn in. Dat is in ieder geval bij Citroën het geval, want toen in 2017 de productie van de C5 sedan en C5 Break stopte kwam men niet met een opvolger. In plaats daarvan komt men met de C5 Aircross, een model dat als een ware crossover zo’n beetje het midden houdt tussen een MPV en een SUV.
Zelf ontwikkeld
Hoewel de auto zijn techniek deelt met andere PSA-modellen is de auto verder volledig door Citroën zelf ontwikkeld. Daarmee is het de eerste zelf ontwikkelde SUV-achtige van het merk. De eerdere SUV-modellen C-Crosser en C4 Aircross werden namelijk gebouwd op basis van Mitsubishi-modellen. De C4 Aircross was een Mitsubishi ASX met een andere carrosserie en de C-Crosser was zelfs gewoon een rebadgevariant van de Outlander van toen.
300 pk
Nadat de C5 Aircross in 2017 eerst in China op de markt kwam, kwam de auto in 2018 toch ook ‘gewoon’ naar Europa. Later verscheen ook een plug-inhybridevariant. Dat model is groter nieuws dan je misschien zou verwachten, want met een systeemvermogen van 300 pk is dat zomaar de krachtigste Citroën in serieproductie ooit.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cm³ |
Max. vermogen | 96 kW (130 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 230 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11 m |
Vermogensrange | 96 tot 165 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie: 8AT) |
Carrosserietype | 5-drs. MPV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | december 2018 |
Laatste facelift | mei 2022 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 37.990 |
Bijzonderheden | De Citroën C5 Aircross werd in 2017 eerst in China geïntroduceerd en kwam pas later naar Europa. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R18 |
L x B x H | 4.500 x 1.969 x 1.654 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.390 kg |
Max. aanh. gew. | 1.350 kg |
Inh. bag. ruimte. | 580 l |
Tankinhoud | 53 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,1 l/100km |
CO₂-emissie | 139 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,6 s |
Topsnelheid | 195 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng