De 5 Serie is het langstlopende model in de line-up van BMW. De modellijn stamt uit 1972, toen de eerste generatie (E12) de Neue Klasse-modellen opvolgde. Ook was de 5 Serie het eerste model dat een Serie-aanduiding kreeg, waarbij de verdere (motorische) uitvoering werd aangeduid door drie cijfers. Vanaf de tweede generatie is de auto ook leverbaar als sportieve M5 en vanaf de derde generatie kan de auto ook als stationwagen (Touring) worden besteld. Na de 3 Serie is de 5 Serie BMW’s meest succesvolle model. Lees verder
De 5 Serie is het langstlopende model in de line-up van BMW. De modellijn stamt uit 1972, toen de eerste generatie (E12) de Neue Klasse-modellen opvolgde. Ook was de 5 Serie het eerste model dat een Serie-aanduiding kreeg, waarbij de verdere (motorische) uitvoering werd aangeduid door drie cijfers. Vanaf de tweede generatie is de auto ook leverbaar als sportieve M5 en vanaf de derde generatie kan de auto ook als stationwagen (Touring) worden besteld. Na de 3 Serie is de 5 Serie BMW’s meest succesvolle model.
Verschuivingen
In 2009 werd het 5 Serie-aanbod uitgebreid met nog een carrosserievariant: de 5 GT, voluit Gran Turismo. Voor het in 2017 gepresenteerde nieuwe model is de GT-versie echter opgeschoven naar de 6 Serie. De modellen die voorheen onder de 6 Serie vielen, worden op hun beurt weer doorgeschoven naar de nieuwe 8 Serie.
Volledig elektrische BMW 5 Serie: BMW i5
Inmiddels zijn we aanbeland bij de in 2023 geïntroduceerde huidige generatie, die er net als het voorgaande model (en net als vroeger) alleen nog is als Sedan en Touring. Misschien wel het grootste nieuws voor de nieuwe modelgeneratie is de introductie van de volledig elektrische BMW i5, waarmee BMW eindelijk een volledig elektrisch model in dit belangrijke marktsegment heeft. Met een actieradius van ruim 500 km (en afhankelijk van de uitvoering nog meer) is het zeker een interessante speler. Efficiënte benzine- en dieselmotoren zijn er natuurlijk ook nog steeds.
Sportieve modellen
De sportieve modellen ontbreken natuurlijk ook niet. De volledig elektrische BMW i5 M60 xDrive heeft al een systeemvermogen van maar liefst 442 kW (601 pk). De nieuwste BMW M5 overtreft dat nog eens met een plug-in hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 535 kW (728 pk). Krachtiger was een BMW 5 Serie nog nooit! Bovendien is het de allereerste geëlektrificeerde BMW M5. Met de prestaties zit het ook wel goed, zoals een 0-100-sprint in 3,5 seconden en een top van de gebruikelijke 250 km/u.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 84,4 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,3 m |
Actieradius | 560 km |
Vermogensrange | 250 tot 442 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 250 kW (340 pk) |
Systeemkoppel | 430 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 193 s |
Topsnelheid | 6,1 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2024 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 79.622 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/45 R19 |
L x B x H | 5.060 x 1.900 x 1.515 mm |
Wielbasis | 2.995 mm |
Massa leeg | 2.155 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 570 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng