achtergrondafbeelding

Autozoeker

Audi Q3 sportback

Na een voorbode in 2007 in de vorm van de Audi Cross Coupé Quattro was het in 2011 dan zo ver: het doek werd van de Audi Q3 getrokken. Daarmee werd Audi’s SUV-aanbod naar beneden uitgebreid en had Audi naast de Q5 en Q7 ook een compacte SUV in het aanbod. Het bleek een goede zet te zijn, want het segment van (relatief) compacte SUV-modellen zou de jaren daarna een van de belangrijkste marktsegmenten worden. Het is niet voor niets dat de Audi Q3 uitgroeide tot een succesvolle modellijn, die in 2025 begon aan de derde generatie. Sinds 2019 is er in de vorm van de Audi Q3 Sportback ook een tweede carrosserievariant, met een wat lagere daklijn. Lees verder

Na een voorbode in 2007 in de vorm van de Audi Cross Coupé Quattro was het in 2011 dan zo ver: het doek werd van de Audi Q3 getrokken. Daarmee werd Audi’s SUV-aanbod naar beneden uitgebreid en had Audi naast de Q5 en Q7 ook een compacte SUV in het aanbod. Het bleek een goede zet te zijn, want het segment van (relatief) compacte SUV-modellen zou de jaren daarna een van de belangrijkste marktsegmenten worden. Het is niet voor niets dat de Audi Q3 uitgroeide tot een succesvolle modellijn, die in 2025 begon aan de derde generatie. Sinds 2019 is er in de vorm van de Audi Q3 Sportback ook een tweede carrosserievariant, met een wat lagere daklijn.

Audi RS Q3
Dat SUV-achtigen ook sportief kunnen zijn, bewees Audi in 2013 met de introductie van de Audi RS Q3. Onder de kap lag de 2,5-liter TFSI vijfcilindermotor, die een vermogen leverde van 228 kW (310 pk). In 5,5 seconden zat de auto op 100 km/u om door te gaan tot standaardtopsnelheid 250 km/u. Ook de tweede generatie Audi Q3 kreeg weer een RS-versie, die het schopte tot 294 kW (400 pk). De 0-100-sprint werd aangescherpt tot 4,5 seconden.

De derde Audi Q3
In 2025 zag de derde modelgeneratie Audi Q3 het levenslicht. Qua insteek is het een evolutie van de eerdere modellen, maar dan uiteraard met de inmiddels nieuwe designtaal van het merk. Ook op gebied van technologie en infotainment is het model natuurlijk weer helemaal bij de tijd. Het Nederlandse motorenaanbod is wel flink beperkt: vanwege de bpm is hier alleen de plug-in hybrideversie leverbaar. In andere landen kan je ook kiezen voor 1,5- en 2,0-liter benzinemotoren en ‘zelfs’ nog een 2,0-liter diesel. De plug-in hybride is misschien wel de meest interessante versie, want met 200 kW (272 pk) is het een van de krachtigste uitvoeringen en – met correct opladen – ook nog veruit de zuinigste.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.497 cm³
Bij 5.500 tpm
Bij 1.500 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 19,7 kWh
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,8 m
Laadtijd bij 220V 1:30 uur
Vermogensrange alleen 200 kW

Prestaties

Systeemvermogen 200 kW (272 pk)
Systeemkoppel 400 Nm
Elek. actieradius 143 km
Acc. 0-100 km/u 6,8 s
Topsnelheid 215 km/u

Algemeen

Transmissie 6AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2025
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 4 jaar
Vanafprijs € 54.990

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/60 R17
L x B x H 4.531 x 1.859 x 1.546 mm
Wielbasis 2.678 mm
Massa leeg 1.800 kg
Max. aanh. gew. 1.400 kg
Inh. bag. ruimte. 375 l
Tankinhoud 45 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 1,7 l/100km
CO₂-emissie 40 g/km
Energielabel A