De Alfa Romeo Junior kwam in 2024 op de markt en was een volledig nieuwe aanvulling op het bestaande Alfa Romeo-aanbod. De Alfa Romeo Junior is bovendien de eerste B-segment SUV van het merk en bij introductie ook het kleinste model. Wat dat betreft is zijn typenaam heel toepasselijk. Als nieuw instapmodel is de Alfa Romeo Junior de indirecte opvolger voor de Alfa Romeo Mito, een driedeurs B-segment hatchback en voorheen het kleinste model van het merk. Met een beetje fantasie heeft de Alfa Romeo Junior een aantal designkenmerken die verwijzen naar eerdere modellen. Bijvoorbeeld de afgeknotte achterzijde van de Alfa Romeo TZ. Lange tijd was een uit het midden geplaatst kenteken aan de voorzijde een kenmerk van Alfa Romeo’s, maar daar stapt de Alfa Romeo Junior juist vanaf. Naar verluidt vanwege nieuwe eisen voor voetgangersveiligheid. Lees verder
De Alfa Romeo Junior kwam in 2024 op de markt en was een volledig nieuwe aanvulling op het bestaande Alfa Romeo-aanbod. De Alfa Romeo Junior is bovendien de eerste B-segment SUV van het merk en bij introductie ook het kleinste model. Wat dat betreft is zijn typenaam heel toepasselijk. Als nieuw instapmodel is de Alfa Romeo Junior de indirecte opvolger voor de Alfa Romeo Mito, een driedeurs B-segment hatchback en voorheen het kleinste model van het merk. Met een beetje fantasie heeft de Alfa Romeo Junior een aantal designkenmerken die verwijzen naar eerdere modellen. Bijvoorbeeld de afgeknotte achterzijde van de Alfa Romeo TZ. Lange tijd was een uit het midden geplaatst kenteken aan de voorzijde een kenmerk van Alfa Romeo’s, maar daar stapt de Alfa Romeo Junior juist vanaf. Naar verluidt vanwege nieuwe eisen voor voetgangersveiligheid.
Elektrische primeur voor Alfa Romeo Junior
Op technisch gebied brengt de Alfa Romeo Junior een primeur met zich mee: het is de eerste volledig elektrische auto van Alfa Romeo. Met een actieradius van ruim 400 kilometer (WLTP) biedt hij interessante specificaties. Zelfs het sportieve topmodel, de Alfa Romeo Junior Veloce, is volledig elektrisch aangedreven. Naast de volledig elektrische versie is de Alfa Romeo Junior ook leverbaar met mild hybrid benzinemotor.
Alfa Romeo Junior zou eigenlijk anders heten
Wist je dat de Alfa Romeo Junior eigenlijk een hele andere naam zou krijgen? De auto werd aanvankelijk gepresenteerd als de Alfa Romeo Milano. Daarmee was de auto vernoemd naar Milaan, de stad waar Alfa Romeo ooit is opgericht en waar Alfa Romeo ook nog vele andere historische connecties mee heeft. De Alfa Romeo Junior wordt echter geproduceerd in de Fiat-fabriek in Polen. Daarom protesteerde de Italiaanse overheid tegen de naam Milano. Strikt genomen was het gebruik van de naam (nog) niet verboden, maar om gedoe te voorkomen hernoemde Alfa Romeo de Milano tot Junior. Dat is trouwens ook een historisch verantwoorde naam. In de jaren ’60 en ’70 werd de naam Junior al eens gebruikt voor compacte coupés.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cm³ |
Max. vermogen | 100 kW (136 pk) |
Bij | 5.750 tpm |
Max. koppel | 230 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,5 m |
Vermogensrange | 100 tot 207 kW |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | augustus 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 34.000 |
Bijzonderheden | Deze motor is voorzien van mild hybrid-technologie. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/65 R16 |
L x B x H | 4.173 x 1.781 x 1.539 mm |
Wielbasis | 2.557 mm |
Massa leeg | 1.280 kg |
Max. aanh. gew. | 1.100 kg |
Inh. bag. ruimte. | 415 l |
Tankinhoud | 44 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,9 l/100km |
CO₂-emissie | 109 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 8,9 s |
Topsnelheid | 206 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng