Met de introductie van de 4C in 2013 had Alfa Romeo eindelijk weer een sportieve smaakmaker in het aanbod. De auto is er als dichte coupé en als open Spider. Alfa Romeo keerde met de 4C voor het eerst sinds de eeuwwisseling weer terug op de Noord-Amerikaanse markt. Lees verder
Met de introductie van de 4C in 2013 had Alfa Romeo eindelijk weer een sportieve smaakmaker in het aanbod. De auto is er als dichte coupé en als open Spider. Alfa Romeo keerde met de 4C voor het eerst sinds de eeuwwisseling weer terug op de Noord-Amerikaanse markt.
Bekende Alfa-motor
Mede dankzij de centrale koolstofvezel kuip heeft Alfa Romeo het gewicht van de 4C op slechts 895 kg weten te houden. De Alfa Romeo 4C heeft een 240 pk sterke middenmotor, met een voor Alfa Romeo kenmerkende inhoud van 1750 cc. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes verzetten. De aandrijving gaat naar de achterwielen en de 100 km/h is in 4,5 seconden bereikt.
Opvallende koplampen
Een opvallend designkenmerk aan de 4C waren de koplampen met zwarte koolstofvezel behuizing. Deze bleken in eerste instantie alleen voorbehouden voor de coupé, de Spider kreeg ‘gewone’ koplampen. Mede doordat de koolstofvezel koplampen van de coupé niet bij iedereen in de smaak vielen, kreeg ook de coupé uiteindelijk de gewone lichtunits.
Opvolger?
In 2019 verdween de 4C alvast van de Nederlandse markt en naar verwachting blijft het model ook in het algemeen niet lang meer in productie. Het lijkt er niet op dat er een directe opvolger komt, maar toch kunnen we gerust zijn. Nieuwe sportieve smaakmakers komen er namelijk wel. Zo zou Alfa werken aan een nieuwe GTV en voor de iets langere termijn kunnen we dan eindelijk een opvolger voor de 8C verwachten.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.742 cm³ |
Max. vermogen | 177 kW (240 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 350 Nm |
Bij | 2.100 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,0 m |
Vermogensrange | alleen 177 kW |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | september 2013 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 90.250 |
Bijzonderheden | De 4C is alleen nog leverbaar als Spider met open dak. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/40 R18 |
L x B x H | 3.990 x 1.868 x 1.189 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 895 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 110 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,9 l/100km |
CO₂-emissie | 161 g/km |
Energielabel | F |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 4,5 s |
Topsnelheid | 257 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng