achtergrondafbeelding
Autotest - Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Autotest - Volkswagen T-Roc 1.0 TSI

Autotest – Volkswagen T-Roc 1.0 TSI

Opboksen tegen de gevestigde orde

29 apr 2018, 10:20  •  Autotests  •  Door
AutoRAI.nl
AutoRAI.nl
  1. Autotests
  2. Autotest – Volkswagen T-Roc 1.0 TSI
  1. Autotests
  2. Autotest – Volkswagen T-Roc 1.0 TSI

De Volkswagen Golf Variant (stationwagon) en de nieuwe Volkswagen T-Roc zijn bijna gelijk geprijsd, maar totaal verschillend. Ga je voor ruim en degelijk of voor compact en gedurfd? Wordt de keuze rationeel, een kwestie van kop of munt, of wordt het een verdict vanuit het hart?

Stoer en toch comfortabel

De T-Roc verliest bij rekenmeesters en mensen die van plussen en minnen houden. Hou je van een stoer ding en is grootte niet allesbepalend, dan heb je aan deze nieuwe SUV een verdraaid fijne auto. Hij stuurt strak, is zeer stabiel op hoge snelheid en veel comfortabeler dan je op grond van zijn compacte formaat zou verwachten. In de steeds vollere boksring van compacte SUV’s staat de Volkswagen T-Roc kortom rotsvast en kan hij zijn wat hogere prijs best goed verdedigen met een bovengemiddeld rijke uitrusting.

Autotest - Volkswagen T-Roc

T-Roc behoorlijk compleet

De Volkswagen T-Roc heeft standaard flink wat systemen aan boord die het rijden veiliger en aangenamer maken. Dat zijn onder meer regen- en lichtsensors, Hill Hold, Lane Assist, Front Assist, de Active Info Display en airco. Je krijgt dus wel wat voor je geld (vanafprijs 26.550 euro). Het is geen karig uitgeruste auto. Voeg daar de immer zeer degelijke afwerking en kwalitatief hoogwaardige materialen aan toe en je oordeelt toch al gauw dat je hebt geïnvesteerd in een goed product.

Interieur niet verrassend

Het interieur is overigens niet heel verrassend om te zien. Het is de vertrouwde werkomgeving van Volkswagen, met een overzichtelijke tellerunit voor je neus en de centrale touchscreen als poort naar navigatie en infotainment. Koop je de uitvoering Sport, dan krijg je een volledig digitaal instrumentarium. De voorstoelen hebben een lekker lange zitting en rugleuning. We reden de handgeschakelde versie. De pook is een beetje lang en staat wat hoger dan gebruikelijk, maar in de praktijk zorgt dat vooral voor een prettige bediening. O ja, hij schakelt boterzacht.

Achterin is het voor grote mensen wat krapjes. Dan is de Golf Variant de winnaar, ook met bagageruimte. De T-Roc heeft een kofferbak met een inhoud van 445 liter en zit daarmee redelijk op een gemiddelde onder de SUV’s van min of meer gelijk formaat. Klap je de achterbank neer, dan kom je aan 1.290 liter. Een laadruimte die door het vierkante formaat overigens goed is te benutten voor grote zaken, zoals een kastje. En wij denken dat je er met gemak zelfs een droogtrommel in krijgt.

Tip! Driecilinder slimme keuze

Aan de 1.0 TSI (85 kW/115 pk) krachtbron heb je in feite genoeg. De driecilinder die binnen de Volkswagen-groep bij vrijwel alle merken wordt toegepast, is soepel en stil. Trap je het gas wat verder in, dan accelereert de T-Roc zelfs verrassend pittig. Wil je nog meer, dan kom je uit bij de 1.5 TSI van 110 kW (150 pk) of zelfs een 2.0 TSI van 140 kW (190 pk) en dan  heb je er ook vierwielaandrijving bij.

Meer vermogen is meer verbruik. Met de 1.0 TSI ben je het zuinigst af. Je moet in de praktijk rekenen op ongeveer 1:15. Als je veel langere afstanden rijdt en de snelheid matigt, zou je 1:19 kunnen halen. Volkswagen noemt zelf een gemiddelde van 4,5 liter over 100 km, dus circa 1:21. De brandstof is altijd benzine, de T-Roc is niet verkrijgbaar met een dieselmotor.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.