Autotest – Opel Vivaro Irmscher (2018)
Dit is 002, maar hij heeft niets te maken met geheim agent 007
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Dit is nog eens een stoere bus, deze Opel Vivaro Irmscher. Oogt sportief, presteert prima en is heel ruim. Minpuntje? Er zijn er maar 200.
002
AutoRAI.nl had het genoegen om met de Opel Vivaro Irmscher 002 op pad te gaan. Het unieke nummer is niet te missen. Het prijkt op een aluminium schild dat je direct ziet in het voetopstapje om in de cabine te klauteren.
Oogverblindend
In de kleur Casablanca White is de Vivaro Irmscher letterlijk oogverblindend, helemaal in fel zonlicht. Het aandeel van Opels huistuner Irmscher beperkt zich tot deels gele striping met Opel Motorsport als thema. Dat geel zie je ook terug in de bekleding (deels chique alcantara) en het interieur.
Glaslook-panelen
Verder kun je de Irmscher herkennen aan een zwarte grille, voorspoiler, sideskirts, dakspoiler achter, donker getinte zijruiten en glaslook-panelen voor de laadruimte.
Een werkauto, maar wel een leuke
Aan het werk! Want dat is toch waarvoor een bedrijfsauto bedoeld is, ook de Vivaro Irmscher. Die maakt het werk wel een stukje leuker. Dat begint al met de keyless entry. Je houdt de sleutelkaart op zak, drukt op een toetsje op de portierhendel en hij ontgrendelt. De motor komt op gang na een druk op de startknop. Bij koud weer kan de reactie een paar seconden trager zijn, omdat de diesel kort even voorgloeit.
Sleutelkaart
De sleutelkaart is een oude bekende. Die krijg je ook bij de rijker uitgeruste versies van de Opel Vivaro. En hij stamt eigenlijk van Renault, die voor het zustermodel Trafic dezelfde ontgrendelings- en starttechnologie gebruikt en eigenlijk al zo’n 20 jaar geleden introduceerde op personenauto’s.
Geen enkele technische ingreep
De Irmscher-versie heeft geen enkele technische ingreep gehad. Motor- en aandrijving zijn gelijk aan de ‘gewone’ versie. Echter, deze special is er alleen met de meeste krachtige aandrijflijn, de 1,6 biturbo diesel van 107 kW (145 pk).
Stevige prestaties
Het is een compacte diesel, maar ook competent. Hij levert zeer stevige prestaties, vooral door een koppel van 340 Nm en dat is er al bij 1.750 toeren per minuut. Ver doortrekken in toeren heeft geen enkele zin. Je krijgt niet meer power, maar wel meer verbruik. Wij kwamen in de praktijk, mede dankzij op tijd schakelen, aan 6,7 liter op 100 kilometer. Dat is voor een bestelbus netjes, ja zelfs zuinig.
Opvolger
De Opel Vivaro, ook deze generatie, gaat al weer enige jaren mee. Het is knap dat hij met rijden, geluidsisolatie en prestaties prima de vergelijking aan kan met jongere modellen als de Peugeot Expert en de Ford Transit Custom. Volgend jaar (2019) komt Opel met een opvolger. Die zal op zeker gebaseerd zijn op bodemplaat en aandrijflijn van PSA Group (Peugeot, Citroën), waarvan Opel nu deel uitmaakt.
Tot 6 kubieke meter laadruimte
Met ruimte spant de Vivaro zelfs nog altijd de kroon in zijn segment. De Irmscher (L2H1) heeft een laadruim van 6.000 liter als gesloten besteller en in de dubbele cabine variant zelfs nog altijd 4.000 liter. Fijn is de lage vloer, dat is makkelijker in- en uitladen.
Ruimte tot klagen
Bij de dubbele cabine is er voor de achterpassagiers ook bovengemiddelde beenruimte. Bij de concurrentie is die vaak net een tikkeltje krapper. Voorin is er evenmin ruimte tot klagen. Ruimte zat, alleen is de zijdelingse steun van de stoelen naar hedendaagse begrippen wat te beperkt. Aan de andere kant ga je met een besteller niet snoeihard door bochten, zelfs niet met Opel Motorsport striping op de carrosserie.
Opbergruimte
Om spullen op te bergen heb je flinke portiervakken, vakken bovenop het dashboard en het gangbare dashboardkastje. Links en rechts zijn er bekerhouders in het dashboard en er is onder in de middenconsole nog een uitklapbare bekerhouder.
Touchscreen
Het infotainmentsysteem is voorzien van TomTom navigatie. Dat kennen we van Renault. Je bedient de functies via een touchscreen. De reactie is snel, kortom prima. En uiteraard kun je de mobiele telefoon koppelen en dan ook daarvan de functies op het scherm bedienen.
Prijzen
De Opel Vivaro Irmscher is er vanaf 29.199 euro, zo lang de voorraad sterkt. Dat is gesloten versie op grijs kenteken zonder BTW en BPM. De dubbele cabine komt op 33.499 euro. Met BTW en BPM stijgt de aanschaf naar 49.401 euro. Besef wel dat je een versie hebt met de rijkste uitrusting. We noemen een zesvoudig verstelbare en verwarmbare voorstoel (ook de passagiersstoel in de Dubbele Cabine-versie), een met leder bekleed stuurwiel, ESP, cruise control, hoofd-, zij- en gordijnairbags, Navi 80 IntelliLink (inclusief DAB+-radio en 7-inch touchscreen), keyless entry en zwarte lichtmetalen 17-inch wielen met 215/60 R17-banden. Dan heb je dus ook wat.