Autotest – vernieuwde Mitsubishi ASX (2019)
Japanse SUV mag nog één periode laten zien wat hij waard is.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Mitsubishi neemt voorlopig nog geen afscheid van de ASX. Het model is nu voor de vierde keer vernieuwd sinds de marktintroductie in 2010. Kan de SUV nog voor een verrassing zorgen of kan hij de concurrente niet meer bijbenen?
Nog niet met pensioen
De Mitsubishi ASX doet ons denken aan een succesvolle voetballer in de nadagen van zijn carrière. Iemand met een prachtige carrière en wereldwijd veel fans, maar die inmiddels allerlei pijntjes begint te voelen en de jonkies steeds moeilijker kan bijhouden.
Gezien zijn leeftijd is het eigenlijk tijd om te stoppen, maar de afgelopen periode heeft hij toch nog een heel aardig niveau gehaald. Het management spreekt het vertrouwen in hem uit en verlengt zijn contract. Hij ondergaat een medische ingreep en mag daarna nog één periode laten zien wat hij waard is.
LEES OOK: Mitsubishi presenteert sterk vernieuwde L200 pick-up
Waarom deze vergelijking?
De Mitsubishi ASX is al sinds 2010 op de markt. Daarmee is het een van de ‘oudste’ auto’s die je nieuw kunt kopen. Toch verkoopt de compacte SUV nog boven verwachting. Met meer dan 30.000 verkochte exemplaren was de ASX in 2018 het tweede bestverkochte Mitsubishi-model in Europa. Wereldwijd is de ASX momenteel het derde bestverkochte model.
Ondanks zijn leeftijd is de ASX nog steeds een belangrijke auto voor Mitsubishi. Een auto waarin het Japanse merk nog steeds vertrouwen heeft en waar dus nog geen afscheid van genomen wordt. Om toch enigszins bij de tijd te blijven, is het model wel flink onder handen genomen.
Hoe anders is het design?
De Mitsubishi ASX werd al drie keer eerder vernieuwd, maar nooit zo ingrijpend als nu. Laten we beginnen met de voorzijde, waarbij alles vanaf de voorruit anders is. Hier zien we de nieuwste designstijl van Mitsubishi, zoals we bij de vernieuwde Mitsubishi L200 pick-up ook al zagen.
Vooral opvallend zijn die verchroomde C-vormige delen aan de voorzijde, evenals de mistlampen en knipperlichten die in een aparte unit onder de nieuwe led-koplampen zijn ondergebracht. Als je pal voor de auto staat, zou je bijna denken dat het hier om een compleet nieuwe auto gaat.
De achterkant is minder ingrijpend gewijzigd, maar de nieuwe led-achterlichten, achterbumper en zilveren skidplate zorgen wel voor een modernere uitstraling.
En het interieur?
In het interieur is in feite alleen het centrale beeldscherm van het infotainmentsysteem nieuw. Het oogt strakker en mooier en bevat een groter touchscreen van 8-inch. Ook is de software vernieuwd en de duurste uitvoeringen komen met geïntegreerde TomTom-navigatie met real-time verkeersinformatie. Het systeem laat zich verder prima bedienen. Het scherm is goed afleesbaar en dankzij de simpele menustructuur heb je zo je weg gevonden.
Onder de knoppen van de klimaatregeling zitten twee usb-poorten. Als je een iPhone inplugt, activeert Apple CarPlay zodat je de belangrijkste telefoonfuncties via het scherm van de auto kunt bedienen. Als je dat doet terwijl de ingebouwde TomTom-navigatie actief is, wordt de route-aanwijzing overigens direct afgebroken. Dat gebeurt ook bij allerlei andere merken, omdat Apple CarPlay ontworpen is om de navigatiefunctie van je telefoon te gebruiken. Iets om rekening mee te houden.
Muziek luister je via het uitstekende audiosysteem van Rockford Fosgate met een heldere sound. In de kofferbak is een grote subwoofer gemonteerd. De lage bastonen dreunen flink door in het interieur als je het volume wat verder opendraait. Maar je hoort geen kraakje, wat betekent dat de auto een goede bouwkwaliteit biedt.
Verder is het interieur nagenoeg ongewijzigd. Dat is jammer, want daarmee oogt de cockpit net zo sober als voorheen. Bijna alles is donkergrijs of zwart.
LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Eclipse Cross
Welke motoren zijn er?
Meerdere, maar niet voor Nederland. De vernieuwde Mitsubishi ASX wordt in ons land alleen leverbaar met een 2,0-liter benzinemotor in combinatie met een CVT-automaat en 2WD. Een handgeschakelde versnellingsbak en 4WD staan niet op het menu.
Die 2.0 benzinemotor kennen we van de Amerikaanse Mitsubishi ASX en is met een vermogen van 150 pk een stuk krachtiger (+33 pk) dan de 1.6 benzinemotor die hij in Europa vervangt. Ook is het maximum trekgewicht toegenomen tot 1.300 kg.
Die 33 extra paardenkrachten zijn duidelijk merkbaar. De vernieuwde ASX komt een een stuk vlotter van zijn plek dan het huidige model met 1.6-motor. Ook de acceleratie tussen 100 en 140 km/u gaat op papier een stuk sneller dan voorheen, waarmee inhalen op de snelweg soepeler en comfortabeler wordt.
De CVT-automaat heeft voorgeprogrammeerde standen. Daardoor blijft de motor tijdens krachtig accelereren minder ‘in de toeren hangen’ dan gebruikelijk bij een CVT en daarmee dus ook rustiger en stiller functioneert. De automaat is ook handmatig te bedienen via de schakelflippers aan het stuurwiel. Ondanks de traploze overbrenging voelt die dan net als een 6-traps automaat.
Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar?
Behalve de bestaande systemen zoals Forward Collision Mitigation (FCM), Lane Departure Warning (LDW) en Hill Start Assist wordt de vernieuwde ASX ook leverbaar met het veiligheidssysteem Miss-acceleration Mitigation System (RMS), dat functioneert tot snelheden van 10 km/u en een aanrijding met een obstakel vóór de auto helpt voorkomen.
Kan de ASX nog concurreren?
Dat heeft grotendeels met de prijs te maken, die overigens nog niet bekend is. De Nederlandse importeur laat al wel weten dat de vanafprijs onder de 30.000 euro komt te liggen, maar verder is het afwachten.
Op het gebied van comfort en wegligging, geluidsisolatie en interieurdesign begint de leeftijd van de ASX nu wel te tellen. Op dit gebied zijn er zat concurrenten die het beter voor elkaar hebben. Zo simpel is het.
Aan de andere kant ben je met de ASX wel verzekerd van een zeer betrouwbare auto. De Japanse SUV staat structureel hoog in alle betrouwbaarheidslijstjes en heeft wereldwijd veel fans die erg gelukkig zijn het hun ASX.
De Mitsubishi ASX is een eerlijke auto zonder poespas, zonder tussenkomst van heel veel elektronica. Het is functionele allrounder die in alle situaties een voldoende scoort, met een prettige, hoge zitpositie en een prima ruimteaanbod.
Het is natuurlijk niet voor niets dat de ASX na al die jaren nog zo geliefd is. Vooral bij particulieren, die eens in de zoveel jaar met eigen geld een nieuwe auto kopen. Die waarde hechten aan een praktische auto, die multi-inzetbaar is en waarop je altijd kunt vertrouwen. Een auto waarvoor je geen torenhoge bedragen betaalt als het gaat om verzekering en onderhoud.
Dát is de kracht van de Mitsubishi ASX. En dat in combinatie met een modernere uitstraling en nieuwe snufjes die het leven aan boord net iets aangenamer maken, maakt de ASX voorlopig nog wel houdbaar. Het verbaast ons allerminst als de verkoop van de Mitsubishi ASX opnieuw een boost krijgt.
LEES OOK: Opvolger Mitsubishi Outlander PHEV wordt klaargestoomd